Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej där.
Eftersom stiften såg torra ut skulle Jag sätta en liten slant på att den inte får soppa även om pumpen funkar,
ev. bräslefilter eller något annat som har med bränsletiiförsel?
av *pettson*
gnestakalle skrev:Jag tror du får ange exakt vilken motor du har i bilen för tydligen har, om jag förstått det rätt, åtminstone en del 850 en vevaxelgivare.

Mvh GK
Alla 850s har BÅDE en vevaxelgivare, och en kamaxelgivare. :-)-)
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:Alla 850s har BÅDE en vevaxelgivare, och en kamaxelgivare. :-)-)
Varför har man kamaxelgivare?

Vevaxeln och kamaxeln är ju "i synk" så att säga, så endast vevaxelgivare borde räcka rent teoretiskt.
av andreasH
Alfredo skrev:Hej där.
Eftersom stiften såg torra ut skulle Jag sätta en liten slant på att den inte får soppa även om pumpen funkar,
ev. bräslefilter eller något annat som har med bränsletiiförsel?
Värt att kolla. Om jag lyckas hitta det :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
andreasH skrev:
Jocke S. skrev:Jag gissar på systemrelät (över kylaren).
Hej. Vad gör det relät? Och hur hittar jag det?

Thanks
Det ger spänning till bl.a. spridarna. Om inte detta funkar, så får du inte igång motorn.
av andreasH
Jocke S. skrev:
andreasH skrev:
Jocke S. skrev:Jag gissar på systemrelät (över kylaren).
Hej. Vad gör det relät? Och hur hittar jag det?

Thanks
Det ger spänning till bl.a. spridarna. Om inte detta funkar, så får du inte igång motorn.
Låter ju relevant. Du råkar inte ha en bild på det?
av *pettson*
js1 skrev:
*pettson* skrev:Alla 850s har BÅDE en vevaxelgivare, och en kamaxelgivare. :-)-)
Varför har man kamaxelgivare?

Vevaxeln och kamaxeln är ju "i synk" så att säga, så endast vevaxelgivare borde räcka rent teoretiskt.
Som alltid beror ju det på vad det är för information man vill få ut. Om det bara var att få veta *noll* så räckte det ju.
Vevaxelgivarens grundjobb är att berätta att vi nått en punkt 15 grader före noll. När den punkten nåtts så räknar styrdonet själv ned graderna så att tändning sker exakt vid den tidpunkt som styrdonet anser lämpligt. Men den har fler uppgifter.
För varje hål som passerar impulsgivaren induceras en spänning i sensorspolen. När ett flertal hål passerar kommer en växelspänningssignal att skapas där frekvensen på växelspänningen beror på antalet hål som passerar per sekund och spänningen kan variera mellan 0,1 V-55 V AC beroende på varvtal och temperatur (samma ide som ABS systemet kom att använda). Spänningen ökar med ökat varvtal och stigande temperatur. Frekvensen ökar med ökat varvtal. Genom att hålla koll på spänningspulserna kan styrenheten avgöra både vevaxelns varvtal och position. Alltså inte en info utan två infos själv. Men den har ännu flera uppgifter vid samarbete med kamaxelgivaren.
Kamaxelgivaren förser styrenheten med information om vevaxeln befinner sig på första eller andra varvet i arbetscykeln.
Kamaxelgivarens uppgift är också att tillsammans med impulsgivaren (vevaxelgivaren) ge styrenheten information om vilken cylinder som knackar då knackning är detekterad av någon knackgivare.
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]