Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Det blev en v70 igen"

Det kanske inte är så märkligt eftersom V70 är Sveriges vanligaste bil. Alla kategorier. Om vi är tillräckligt många som har valt den bilen så måstet det ju vara något speciellt med den. Den passar det stora flertalet av människors behov och dom är nöjda med den.
"Varför har inte alla människor runt hela jorden V 70 då?" Resten av världen ser inte ut som Sverige. Titta ut genom fönstret. Har man Autobahn så kan man ha motorer på 4 - 500 hkr. Och bor man i Californien så kan man ha bilar som är stora som ett vardagsrum. Och bor man i inre Mongoliet så har man en 4WD.
Lycka till med ditt bilköp, :) :) :)
Användarvisningsbild
av FWH
... och är man Kines så kan man få plats i baksätet på en 9-5 sedan. :D
Användarvisningsbild
av kave
Ja, själv har jag testat nya BMW femman och fastnade på ett par ställen. Helt klart har man grepp om man har farten med sig, men att komma loss från stillastående är klart sämre i en rwd bil med 50/50 viktfördelning än en fwd med 60/40. Om jag bodde i ett snöfritt land så skulle jag ta rwd alla dagar i veckan.

Jag upplever ingen särskild torque steer på min bil. De som gnäller över styrningen lär väl inte gilla nya femserien heller då den fått mycket gnäll för okänslig styrning. Något jag inte håller med om iofs. Jag är inte alls förtjust i att sitta och småkontrollera styrningen som på 3 serien med runflatdäck.
Användarvisningsbild
av supersonic
PRecis som kave skriver så finns det ingen bakhjulsdriven bil som är bättre än en framhjulsdriven bil vid snöforcering eller start från stillastående. Däremot i fart funkar det jättebra med rwd, tack vare fin viktfördelning, bra däck och antispinnsystem.

Men fwd är bättre att ta sig fram med än rwd, ingen disskussion om det hoppas jag! Jag har en BMW E61 och den är den bästa rwd-vinterbil jag ägt och prövat men en klassisk V70 fwd eller saab 9-5 tuggar snö och is och oplogade vägar bättre. :P
av perhall
kave skrev:Ja, själv har jag testat nya BMW femman och fastnade på ett par ställen. Helt klart har man grepp om man har farten med sig, men att komma loss från stillastående är klart sämre i en rwd bil med 50/50 viktfördelning än en fwd med 60/40. Om jag bodde i ett snöfritt land så skulle jag ta rwd alla dagar i veckan.

Jag upplever ingen särskild torque steer på min bil. De som gnäller över styrningen lär väl inte gilla nya femserien heller då den fått mycket gnäll för okänslig styrning. Något jag inte håller med om iofs. Jag är inte alls förtjust i att sitta och småkontrollera styrningen som på 3 serien med runflatdäck.
Ja, fy för RFT... kan meddela att de inte blir bättre efter 5-6 000 mil heller. HÅrda som sten och omöjliga att slita ut (Bridgestone)/PH
av Steff 99
Kan någon förklara varför det bara är BMW som får klagomål på RFT-däcken, andra märken med samma däck är det väldigt tyst om.
Jag körde RFT både 18-19" på min E61:a och hade inga problem alls, nu var de 19" 2008 sista generationens däck,
den första generationerna RFT var inte bra.
av Lövet
Steff 99 skrev:Kan någon förklara varför det bara är BMW som får klagomål på RFT-däcken, andra märken med samma däck är det väldigt tyst om.
Vilka märken är det du tänker på då? Det är bara BMW som i större utsträckning monterar RFT.

Min bil fick dubbelt så bra komfort och hälften av spårkänsligheten när jag slängde bort min RFT 17" och monterade 18"(!) icke RFT istället. Väggreppet ska vi inte prata om. Det finns inga fördelar med så styva däcksidor som RFT har.
av Arese
kave skrev:Ja, själv har jag testat nya BMW femman och fastnade på ett par ställen. Helt klart har man grepp om man har farten med sig, men att komma loss från stillastående är klart sämre i en rwd bil med 50/50 viktfördelning än en fwd med 60/40. Om jag bodde i ett snöfritt land så skulle jag ta rwd alla dagar i veckan.

Som du skriver har det mycket med viktfördelning att göra. Tänl också på att denna förändras ganska radikalt när man börja lasta bilarna. Jag kan direkt säga att våra V70II inte haft bättre framkomlighet än våra BMW:s när man inte kör tom. Men awd är som sagt var överlägset, idag körde jag fast med min BMW på gatan hemma, en granne med sin XC60 Drive, en annan med sin V70II och en tredje med sin E61 M5. Frugans XC60 var helt oberörd och bara tuffade på. Men nog rycker det i ratten när det är moddigt även med awd....

Och ja, jag tillhör dem som är besviken på styrkänslan i nya femman! El-servo gör ju att det känns som om man kör med domnade nävar... Hellre för mycket info från hjulen än för lite!

Mvh
Arese
av Arese
Steff 99 skrev:Kan någon förklara varför det bara är BMW som får klagomål på RFT-däcken, andra märken med samma däck är det väldigt tyst om.
Jag körde RFT både 18-19" på min E61:a och hade inga problem alls, nu var de 19" 2008 sista generationens däck,
Köpte första årsmodellen av E90 med RFT 2005 och de var verkligen inte bra, särskilt inte efter några tusen mil, direkt jobbiga. Däremot snurrade de bra många varav runt ringen utan att klaga. Senare generationer RFT funkar mycket bättre och jag har egentligen inte så mycket att klaga på avseende de som sitter på min nuvarande BMW. Däremot är det otroligt viktigt att se till att ha rätt hjulvinklar på BMW. Jag ställer alltid in mina efter ca 1000 mil. Har gjort skillnad på alla mina treor.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Min brors BMW hade "platta" ytor kvar om bilen stått parkerad ett tag och det tog någon minut av skumpande innan däcken hade rullat sig jämna. Han HATAR däcken och kommer aldrig välja dem igen. Det var nog första generationens skulle jag tippa. 2-3 år sedan iaf. Förhoppningsvis är de bättre idag.

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]

Det står inget om vilken plast det är! […]