Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
När en bil är 12-15 år gammal och kostar 30-40 kkr är det nog andra saker än utrustning som är avgörande för bilens värdering..... :wink:

Lite komiskt trots allt att nån skulle vilja betala mer i andra hand för en orginal D5 än en D3 Polestar..
av Lövet
Vi pratar inte om 15 år gamla bilar nu utan när de var några år gamla.

Bilvärderingar är inte rationella. Vad som faktiskt finns under skalet har underordnad betydelse. Folk i allmänhet har ingen aning om vad Polestar är för något. De vet däremot att en D5 är dyrare än en D3.
andreas_lofgren skrev:Vi pratar inte om 15 år gamla bilar nu utan när de var några år gamla.

Bilvärderingar är inte rationella. Vad som faktiskt finns under skalet har underordnad betydelse. Folk i allmänhet har ingen aning om vad Polestar är för något. De vet däremot att en D5 är dyrare än en D3.
ja och det rider bilförsäljaren på när han skall sälja bil till en som inte är sådana nördar som vi :D Köp en stor bra D5 istället för en liten D3, skulle folk veta om detta så skulle folk inte betala mer för en D5
av Lövet
För att fräscha upp mitt minne: Exakt hur stor är skillnaden i pris mellan D3+Polestar och D5?

Att använda samma motor med olika effektuttag är nästan standard numera. BMW x25d och x30d är samma motor. Mercedes C 180CGI och C200CGI är samma. C200CDI och C220 CDI är samma osv osv.
Rent generellt så tappar en chippad bil i värde. I alla fall i min åsikt. Allt "pul" med bilen som inte är original sänker andrahandsvärdet. Om jag går in hos en volvohandlare och hittar 2 st D3 AWD, en chippad och en original, så väljer jag originalbilen alla dagar i veckan. Jag är säkert inte ensam om detta tänk.
Mao , så skulle du välja D3:an före en D5:a om du var i köptagen och då avser jag två bilar som har standard programvara.
Eftersom båda motorerna är av samma konstruktion, bara programvara som skiljer.
Men det är då precis som jag skrev tidigare, vissa kunder väljer bort en uppgraderad bil, precis på samma sätt som många väljer bort en med dragkrok.
Jag väljer bort bilar med taklucka.... 8) men jag betalar extra om den är rätt utrustad de gånger jag köper något begagnat
av s6025t
Ja alla tänker visst inte lika som du iaf....skulle det finnas 2 exakt likadana bilar tex 2,5ft orginal 200hk o en polestar 258hk så skulle jag lätt ta den trimmade det är ju som natt o dag mellan dessa o fortfarande har ju den trimmade samma garantier o samma bränsleförbrukning....
Ska man resonera som du är alltså en D5awd mindre värd bara för den har 205hk istället för 163 i D3awd fast det är exakt samma motor bara olika mjukvaror????
av Lövet
s6025t skrev: Ska man resonera som du är alltså en D5awd mindre värd bara för den har 205hk istället för 163 i D3awd fast det är exakt samma motor bara olika mjukvaror????
Nej naturligtvis inte. Däremot kommer en D3AWD+Polestar sannolikt inte betinga samma värde som en D5AWD begagnat.
av s6025t
Ja jag skulle hellre köpa en polestar trimmad D3awd än en standard D5awd om man nu får polestar trimmet på köpet som begagnad....Det är ju ändå godkänt o alla garantier gäller ju som vanligt från volvo även om den är polestar trimmad...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?