NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#485520
Det är otroligt lätt att byta xenonlampa på V50 eftersom det bara tar 1 minut att ta bort hela strålkastarinsatsen. Tillsammans med den guiden har du inget att oroa dig för. Att betala 434kr för något som tar ett par minuter är vansinne.
av Lövet
#485709
Stopp och belägg nu. Sist jag kollade var det D2S i S40/V50.
Användarvisningsbild
av opA
#485736
~Kalle~ skrev:Finns D1S Osram lampor på tradera för 500kr st (köp nu) Utrop 1kr http://www.tradera.com/Osram-Original-D ... _125438978

/Kalle
Som Andreas säger:
andreas_lofgren skrev:Stopp och belägg nu. Sist jag kollade var det D2S i S40/V50.
av Lövet
#489441
Då byttes det vid facelift alltså
Användarvisningsbild
av opA
#489487
Konstigt att de inte står i instruktionsboken för MY09 vad för typ av lampa det är i bi-xenon.. står i min bok för MY06 var för lampa jag ska ha för typ av xenon..

Men säger Nuclear D1S så är det väl detta..
av Kluster
#489686
andreas_lofgren skrev:Då byttes det vid facelift alltså
Har säkert ett samband med att de bytte även benämningen Bi-xenon (namnet ägs av Bosch?) till Dual-Xenon.
av ptrj
#489758
Jag har kvar org. d1s lamporna i på min v50 2.0D MY08. >7000mil. Men pågrund av en skelögd inställning av ljuset så var jag tvungen att pilla lite i lyktan.
Ser ungefär ut som "Hur man byter en xenonlampa i V50"-manualen.
Aningen mindre lock i bakkant av lyktan. Detta lock är inte i plast på din bil utan av metall. Dessutom så sitter ballasten på insidan av locket, öppningen är dessutom ½ storleken för att jävlas lite.
mina lampor org. http://www.xenonkungen.com/se/art/d1s-p ... nlampa.php
Skruva loss lampan genom att ta tag i igniter och vrid "mot klockan" 10-15 min, satt som faan på mina, och dra lampan rakt ut.
Försökte även plocka loss lampan från igniter då jag misstänkte att något satt snett. Detta går ej på våra lampor. Såg att biltema sålde dessa som ballast. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Be ... allast-D1/
Är bra att byta igniter samt lampa samtidigt. så detta är en helt okej lösning tycker jag. ballasten håller då den "bara" spolar upp spänningen från 12 till 25 000 volt.
Att få dit lampan igen var det svåraste. Min lås-mekanism trilskades ganska mycket. är ett litet metall-stift på insidan av ringen där lampan ska klicka fast som inte gled som det skulle på någon av lyktorna. Men det är inte svårt. Tog bara dubbelt så lång tid som jag trodde att det skulle ta.
/ptrj

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]