Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvovänner.
Har just inhandlat en V70 d5-02 med automat som har några mil på nacken men går fint förutom att vid lite högre farter (över 50km/h) så vibrerar det ganska mycket när jag accelererar eller motorbromsar håller jag jämn fart försvinner symtomen nästan.
Känns som att det blir rejäl obalans i däcken, men just bara när jag gasar på eller motorbromsar.
Kan det vara dåliga motorfästen? känner att det vibrerar lite för mycket på tomgång eller någon som varit med samma symtom?
kanonaz skrev:Hej alla volvovänner.
Har just inhandlat en V70 d5-02 med automat som har några mil på nacken men går fint förutom att vid lite högre farter (över 50km/h) så vibrerar det ganska mycket när jag accelererar eller motorbromsar håller jag jämn fart försvinner symtomen nästan.
Känns som att det blir rejäl obalans i däcken, men just bara när jag gasar på eller motorbromsar.
Kan det vara dåliga motorfästen? känner att det vibrerar lite för mycket på tomgång eller någon som varit med samma symtom?
Händer detta även vid högre hastigheter vid acc och motorbroms. När kollade du oljan i lådan sist, den skall vara klar och fin (röd tror jag) och inte lukta illa samt att nivån skall ligga mellan markeringarna. OBS mellan markeringarna på stickan rör det sig bara om någon halvliter olja så vid påfyllning fyll bara lite i taget för det är inte bra att ha för mycket olja i lådan. Konsultera din instruktionsbok för placeringen av stickan, förväxla inte med motoroljans sticka.
Motorn skall vara varm vid kontroll av nivån, 20 minuters körning räcker. Om du varit ute och kört länge skall du i stället låta bilen stå och kallna lite i en halvtimme. Parkera bilen på jämnt underlag, dra åt handbromsen och starta motorn och låt den gå på tomgång. Tryck ner bromsen och för vxlväljaren genom alla lägen, bärja och sluta i läge "P".

Med motorn fortfarande på tomgång dra ur vxllådans oljesticka och torka av den, sätt tillbaka och ta ur den igen. kontrollera oljans egenskaper samt nivå.

Om oljan är dålig så byt olja. Var noga med.

Om bara nivån är fel så justera nivån genom att fylla på eller tömma ur lite i taget tills nivån blir rätt.

Mvh GK

Mvh GK
Tack för alla tipsen. :-)-)
Kollade oljan idag inte allt för vacker syn...den var mer svart än röd.(nivån såg ok ut)
Ska byta den så fort jag hinner.(någon som vet om det duger med dextron III såg på manualen att den skulle heta dextron IIIG och bara säljas på VOLVO)
Ska även se över motorfästena, någon som vet av en fin bild/sprängskiss på hur dom sitter och ev hur mycket som måste demonteras för att byta nedre fästena.
Lämnade in bilen på bilbolaget i dag och fick ett inte allt för kul besked...
Fel 1:Inre drivknutar på bägge sidor=byte hela drivaxlar pris 10633:-
Fel 2:Styrstag inre + styrstag pris 4363:-
Summa:14996:-
Köpte bilen för 7 dagar sen, i tron att det "bara " var obalans i däcken...och säljaren var inte sen att förklara det berodde på att det försvunnit en klistervikt på fälgarna när han sploade av bilen med högtryckstvätt just före vi skulle göra affär.

Provade ringa säljaren och gissa vad....ingen som svarar..

Någon som vet om det går att häva köpet eller kräva ersättning av säljaren?
Jag har ett liknande dilemma.

Vibrationerna i bilen började kännas tydligt för ca 1 vecka sedan under långfärd. Ungefär som att vägen var lite ojämn/räfflad eller som när det fastnat snö i fälgarna.

Direkt jag släpper gasen så försvinner vibrationerna helt. Nuddar jag gasen igen så börjar det vibrerar.

Vibrationerna känns "hyfsat" lika oavsett växel men försvinner ett ögonblick mellan växlingarna. Alltså växlar jag manuellt från 5an till 4an så hör man hur vibrationerna upphör precis i övergången mellan växlingarna. Vibrationerna förvärras också av vågor i vägen. När bilen trycks neråt så vibrerar/durrar det hårdare och i uppgångarna försvinner vibrationerna/durrandet nästan helt.

Släpper jag gasen helt så slutar vibrationerna omedelbart (detta borde ju utesluta obalanserade däck, snö i fälgarna, dåligt lufttryck och allt annat som är mer fartberoende än gasberoende). Och så fort jag bara så snuddar vid gaspedalen så börjar det vibrera på nytt.

Växlarna går i fint och bilen drar precis som vanligt.

Första veckan när detta inträffade så försvann vibrationerna efter att jag kört fort i några mil. Plötsligt var de borta. Och sen fanns nästan inga märkbara vibrationer oavsett hastighet.

Efter att jag stannat bilen för att äta mat och sedan påbörjade resan igen var vibrationerna tillbaka. Efter några mil försvann de på nytt.

Men nu sista dagarna har vibrationerna legat kvar konstant. Ibland riktigt kraftigt så att hela inredningen skakar. Det känns dock mest i bilen (knäna). Tycker inte att vibrationerna känns i ratten.

Har försökt luska lite vad detta kan bero på. Det märkliga är att det försvinner direkt man släpper gasen. Jag tycker inte heller att det är några märkbara vibrationer i riktigt låga farter typ upp till 60 km/h eller när man står på tomgång och varvar bilen.

Av alla trådar jag genomsökt via Google och av alla Volvomekaniker och Volvotekniker som jag talat med har jag fått fram en lista på potentiella orsaker. Det gemensamma är dock att ingen klarar av att sätta fingret på problemet direkt. I samtliga forum som diskuterat snarlika problem är dessutom det gemensamma att alla trådar lämnas oavslutade utan svar på frågan.

Därför tror jag inte heller att jag kanske får något svar här eller kommer att bli något klokare. Men jag tänkte i alla fall bidra med de tänkbara orsaker som jag lyckats sammanställa.

Kanske några synpunkter på detta eller något som någon kan komplettera med? Annars kommer listan här (och som ni förstår kan det bli dyrt att köra gissningsleken för att hitta felet):

Motorn går snålt?

Spridare

Drivaxlar

Drivknutar (inre/yttre)

Kardan

Motorfästen övre/nedre

Styrstag

Stödlager

Knutkors

Dieselfilter

Styrleder

Hjulnav

Hardyskiva

Homokinetiska knuten

Klumpen

casterstagsbussningar?

Bromsskivor?

Svänghjul (finns ej på automat?)

Högtryckspump

Hål på avgassystemet? (styrbox sprutar in mer/mindre bränsle)

Bakre ljuddämpare? (igensatt, avgaser motverkar motorn)

Tändstift/tändkabel?
***Inser nu att orginalposten var över ett halvår gammalt men då jag redan skrivit mitt inlägg skickar jag det...***

Ja, det finns något som heter upplysningsplikt. Dvs om det är rimligt att säljaren (privatperson antar jag att du köpte av) kände till felet innan försäljning är han skyldig att upplysa om det. T.ex. " bilen skakar och jag vet inte vad det beror på", om du är informerad på det sättet "ingår det i avtalet". Kolla med Volvohandlarna runt om i bygden om bilen varit inlämnad för detta någon gång av den förra ägaren.

Om felet är något av grejorna som du fick prisförslag på och säljaren t.o.m. påpekade att det hade uppkommit precis nu pga av en balansvikt han råkade spola av ja då låter saken ganska självklar.

Åk hem till honom och visa vad Volvo föreslagit dig, informera honom att felet var något han kände till och ge honom en chans att antingen betala för reparationerna eller köpa tillbaks bilen.

Annars blir det lite jobbigt för er båda. Du måste kontakta en advokat och driva ett enskilt åtal mot honom (vet inte hur det funkar i praktiken), han å andra sidan måste försvara sig vilket kanske ger en väl bitter eftersmak av hans "lyckade bilaffär". Som du beskriver affären känns det som du har bra på fötterna.

Kanske konsumentomubudsmannen i din kommun kan informera hur det funkar mellan privatpersoner.
baljbalj skrev:***Inser nu att orginalposten var över ett halvår gammalt men då jag redan skrivit mitt inlägg skickar jag det...***

Ja, det finns något som heter upplysningsplikt. Dvs om det är rimligt att säljaren (privatperson antar jag att du köpte av) kände till felet innan försäljning är han skyldig att upplysa om det. T.ex. " bilen skakar och jag vet inte vad det beror på", om du är informerad på det sättet "ingår det i avtalet". Kolla med Volvohandlarna runt om i bygden om bilen varit inlämnad för detta någon gång av den förra ägaren.

Om felet är något av grejorna som du fick prisförslag på och säljaren t.o.m. påpekade att det hade uppkommit precis nu pga av en balansvikt han råkade spola av ja då låter saken ganska självklar.

Åk hem till honom och visa vad Volvo föreslagit dig, informera honom att felet var något han kände till och ge honom en chans att antingen betala för reparationerna eller köpa tillbaks bilen.

Annars blir det lite jobbigt för er båda. Du måste kontakta en advokat och driva ett enskilt åtal mot honom (vet inte hur det funkar i praktiken), han å andra sidan måste försvara sig vilket kanske ger en väl bitter eftersmak av hans "lyckade bilaffär". Som du beskriver affären känns det som du har bra på fötterna.

Kanske konsumentomubudsmannen i din kommun kan informera hur det funkar mellan privatpersoner.

Upplysningsplikten...gäller den alltid, eller bara upp till ett rimligt antal mil? alltså kan man tänka att det inte är någon direkt upplysningsplikt på en bil som rullat 39 000 mil...?
Kan berätta att jag nu äntligen löst problemet.

Har då lagt åtskilliga timmar på att besöka samt ringa till Volvos servicetekniker och mekaniker etc. Har hört allt från snö i fälgarna, dåligt lufttryck i däcken till styrbox, växellåda och att vi ska plocka ur motorn etc. Har varje gång nämnt drivaxlarna för Volvos servicetekniker och provkörare men samtliga har avvisat denna hypotes.

Eftersom jag hela tiden haft en stark magkänsla av att dessa lirare har haft noll koll på läget har jag vägrat att acceptera deras kostsamma chansningsförslag. Ända tills nu. I Göteborg - Volvos huvudstad - hittade jag en kille som hade koll. Förklarade dilemmat för honom och han hängde med på en provtur. Alla andra har velat köra själva men inte denna gång. Tillbaka hissades bilen upp och sen på ca 30 sekunder hittades felet. Drivaxeln trasig.

Ny drivaxel monterades och nu går bilen som om den vore ny. Men det är fasen stor skam att man ska behöva leta sig fördärvad efter Volvoanställda med koll. Hur svårt kan det vara? Är all känsla av sunt och förnuft borta i branschen? Eller ställer jag för höga krav?

I vilket fall är jag mycket tacksam och i efterhand var det värt besväret. Tänk att först få byta styrboxen...växellådan....lyfta ur motorn...byta motorfästen...nya däck...osv..hade kunnat bli dyrt. Stor skam är denna inkompetens.
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]