Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
Ja jag har haft samma problem även jag. Efter flera uppdateringar av programvara både 2009 och 2010, senast 2010-12-28 fick jag även ett helt nytt batteri på garanti.
Nu funkar allt som det ska.
Är det vanligt att man får ett nytt batteri på garanti efter 2500 mil ???
Användarvisningsbild
av Variosboy
AndersP skrev:Ja jag har haft samma problem även jag. Efter flera uppdateringar av programvara både 2009 och 2010, senast 2010-12-28 fick jag även ett helt nytt batteri på garanti.
Mitt byttes efter 600 mil...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:
AndersP skrev:Ja jag har haft samma problem även jag. Efter flera uppdateringar av programvara både 2009 och 2010, senast 2010-12-28 fick jag även ett helt nytt batteri på garanti.

Ni får gå över till kvalitetsbatterier från Biltema, jag har sådana som hållit i 20000 mil och 10 år i 626:a och Corollan 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:

Ni får gå över till kvalitetsbatterier från Biltema, jag har sådana som hållit i 20000 mil och 10 år i 626:a och Corollan 8)
Har ett batteri i min Ascona -83 som är från biltema, köpte det 2000 när jag fick bilen, och det funkar klanderfritt än..
Tror dessvärre inte att det enbart beror på kvalitet, tror det beror på att en gammal bil inte har så mycket som belastar batteriet i något läge jämfört med dagens bilar.
av Jonas2010
Variosboy skrev:
Jonas2010 skrev:0.06 A innebär att batteriet håller i 55 dygn innan det är tomt. En normal parkering under en semesterresa är alltså inga problem.
Sådär kan du inte räkna! Den beräkningen förutsätter att du har 100% kapacitet i batteriet från början, och i andra änden kan jag nog påstå att när batteriet kommit ner till 10% så är det garanterat ingen chans att du får igång bilen på det.
Om man istället räknar med att batteriet ligger på ca 70% i normalfallet och att du behöver ha 15% för att kunna starta så betyder det att du kan stå parkerad i 30 dygn ungefär..

Å andra sidan, har man varit utomlands i 30 dagar så är man nog så nöjd med livet i alla fall, så att ett samtal till volvo assistans inte sliter så hårt på livskvaliten! :wink: :D
Hej,
Kanske inte men teorin stämmer väl ändå på ett fullt batteri eller?

Och nog kan jag tänka mig att ringa Assistans om jag behöver efter 30 dagars semester. Jag tänkte mig kanske en 14 dagars semester som en mer normal variant och då finns det ju kräm så det räcker...

Vi får se om det här håller nu.
Användarvisningsbild
av AndersP
Äntligen fungerar batteri och värmare perfekt ....nästan
nu luktar det diesel i kupén när värmaren sått på innan körning.
Man blir så trött. det märkte jag inget av förra säsongen.
Nån mer som upplever samma sak och gjort något åt det ?
:roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndersP skrev:Äntligen fungerar batteri och värmare perfekt ....nästan
nu luktar det diesel i kupén när värmaren sått på innan körning.
Man blir så trött. det märkte jag inget av förra säsongen.
Nån mer som upplever samma sak och gjort något åt det ?
:roll:
Visst gör det, dieselavgasutblåset ligger ju alldeles intill luftintaget till kupefläkten (Hur smart är det ?:-/ ) Värmaren sitter ju framför fötterna på passageraren i motorutrymmet med utblåset rakt under luftintaget. Är det vindstilla går avgaserna rakt upp till intaget. Blåser det märks det inte på samma sätt.

Det är därför jag bara kör med värmaren om det är grymt kallt. Sen är ju alla olika känsliga, en del tycker det ju är mysigt med lite diesellukt.

Finns visst en fix där man har förlängt avgasröret så det inte mynnar så nära friskluftintaget.
Användarvisningsbild
av AndersP
"Finns visst en fix där man har förlängt avgasröret så det inte mynnar så nära friskluftintaget.Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann."

Som Volvo fixar på garantin om man påpekar problemet ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndersP skrev:"Finns visst en fix där man har förlängt avgasröret så det inte mynnar så nära friskluftintaget.Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann."

Som Volvo fixar på garantin om man påpekar problemet ?
Det var någon här på forumet som fått hjälp med detta, kommer dock inte ihåg vem. vi får väl söka lite.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Där hittade jag det...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7&start=20
Steff 99 skrev: Att "luftkvalitesystemet skulle ta bort avgaserna från dieselvärmaren är nog en önskedröm, på min monterade man ett annat avgasrör som slutar längre under bilen eftersom detta är ett känt problem.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Hej! På min volvo tänds varningslampan […]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]