Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
V70II ger en fantastisk nivå av komfort i sin prisklass måste man säga.
Användarvisningsbild
av FWH
andreas_lofgren skrev:V70II ger en fantastisk nivå av komfort i sin prisklass måste man säga.
Personligen tycker jag bara Mercedes är bekvämare, men det är en annan prislapp.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:DSG beror helt på vilken modell och motor den sitter i. Körde Touran TDI 140 (eller om det var 170) DSG i ca 20 mil. Riktigt jobbig tyckte jag! Passade väldigt dåligt i den bilen och motorn.

Däremot i Golf R32 kändes DSG-lådan helt rätt!

Välkommen över till Volvo igen! Grattis! :D
Samma med DSG i Q5:an jag tycker inte den är speciellt harmonisk...
av Göranson
FWH skrev:
andreas_lofgren skrev:V70II ger en fantastisk nivå av komfort i sin prisklass måste man säga.
Personligen tycker jag bara Mercedes är bekvämare, men det är en annan prislapp.
Personligen så tycker jag att Bentley är mycket bekvämare, men det är ju också en annan prislapp :D
Användarvisningsbild
av FWH
Göranson skrev: Personligen så tycker jag att Bentley är mycket bekvämare, men det är ju också en annan prislapp :D
Ok, har inte kört Bentley, Rolls, Maserati och dylikt så kan inte jämföra, men du har säkert rätt.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Arese skrev: En nackdel jag dock upplevt denna vintern då jag kört mycket XC60 är att man får väldigt mycket ryck och slit i ratten, torque-steer, när det är lite moddigt. Det plockar ner förfiningskänslan en heldel tyvärr
Ja jag upplever också en helsikes massa "torquesteer" men det tror jag drabbar alla motorstarka eller vridmomentstarka framhjulsdrivna bilar. Jag ser själv tre orsaker:

-Hög effekt/vrid i kombinatrion med framhjulsdrift
-Däcksbredd (i mitt fall 225/50 R17 pumpat till 3 kilo)
-Dåliga och spåriga vägar (framförallt motorvägspåfarter-kräver ett stadigt grepp i mitt fall vid fullt gaspådrag)

Om vi skall vara ärliga så finns det inte många framhjulsdrivna bilar idag på över 200 hästar och runt 400Nm i vrid. Många här på forumet klagar på Volvos motorer men jag tycker faktiskt att de har bra "pang för pengarna" och levererar det de skall.

Om man skall undvika torque steer så får man ha en hårt diffad bil (ex mazda 3 MPS med Quaiffe-diff eller Focus RS). Så det är nog något vi får leva med i vanliga bilar :) Jag kan tom se en tjusning med det. Det skall kännas att det finns lite pulver ;)
av Arese
Problemet Racetwin2 är att vår XC60 är fyrhjulsdriven och ändå har en massa torque-steer vid moddigt väglag...
Användarvisningsbild
av Gurra82
Arese skrev:Problemet Racetwin2 är att vår XC60 är fyrhjulsdriven och ändå har en massa torque-steer vid moddigt väglag...
Du skulle inhandlat nya x3 istället för sosse suven :D
av Arese
Tell my wife!

X3:an är säkert myclet bättre men dels ska man ha sexa i en BMW och dels så är XC60 snyggare! :D
av Steff 99
Gurra82 skrev:
Arese skrev:Problemet Racetwin2 är att vår XC60 är fyrhjulsdriven och ändå har en massa torque-steer vid moddigt väglag...
Du skulle inhandlat nya x3 istället för sosse suven :D
För 30 år sedan så gick 740 under namnet "sosse container" fyrkantig och röd, förstår inte vad det har att göra med XC60 :roll:
De kvarvarande fåtal Sosse sympatisörer idag åker nog inte SUV. 8)

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]