Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om nu V70 D3 AWD kommer att kunna uppdateras från Polestar, så lär väl beg köparen få mer valuta för pengarna, lika väl som om man köper en bil med en massa options, Polestar säljs ju av Volvo genom ÅF som vilket orginaltillbehör som helst.
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Andreas, självklart blir det ingen ny modell bara för att man chippar den. ....
Det beror väl på hur man ser det. Ta tex gamla bensinaren som fanns i två versioner, en på 140 och en på 170 hk, motorn var ju EXAKT den samma i båda bilarna, den enda skillanden var att man "spärrat" 140 hk versionen i mjukvaran. Laddade man i 170 hk mjukvaran så var ju både hårdvara, mjukvara och effket 100% identiska. Då har man ju bytt modell i allt förutom dekalen på bakrutan och en siffra på ett papper.
Finns otroligt många exempel på modeller som har samma maskin men olika mappningar. I detta fall så ändras ju dock inte modellbeteckningen från D3 till D5 bara för att du blir kund hos Polestar.
Självklart gör den inte det, och D3 märket sitter kvar på bakluckan, och att ändra till D5 vore ju för övrigt helfel för det är ju inte D5an 205kh/420Nm mjukvara man laddat in utan en vassare mjkvara. Det var därför jag sade att det vore bra mycket ärligare med ett D6 märke på luckan, då motsvarar ju märket vad man har under huven.
Steff 99 skrev:Om nu V70 D3 AWD kommer att kunna uppdateras från Polestar, så lär väl beg köparen få mer valuta för pengarna, lika väl som om man köper en bil med en massa options, Polestar säljs ju av Volvo genom ÅF som vilket orginaltillbehör som helst.
Omöjligt att säga, vissa betalar nog mera, andra mindre för en polestar, precis som vissa betalar mer om bilen har dragkrok, automat osv. Jag betalar mer för krok och mindre för automat men jag känner många som betalare mer om bilen har automat och mindre om den har krok.
Arese skrev: Varför skulle en D5:a Polestar värderas högre än en D3 Polestar egentligen givet att det är samma bil?
Återigen. För att det inte registermässigt är samma bil. Den chippade bilen kommer alltid att värderas lägre pga att så många värderingar (exempelvis inbyten och inlösen) baseras på registeruppgifter.
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Andreas, självklart blir det ingen ny modell bara för att man chippar den. ....
Det beror väl på hur man ser det. Ta tex gamla bensinaren som fanns i två versioner, en på 140 och en på 170 hk, motorn var ju EXAKT den samma i båda bilarna, den enda skillanden var att man "spärrat" 140 hk versionen i mjukvaran. Laddade man i 170 hk mjukvaran så var ju både hårdvara, mjukvara och effket 100% identiska. Då har man ju bytt modell i allt förutom dekalen på bakrutan och en siffra på ett papper.
Och utväxlingen... 140 varvade mindre - 170 skulle vara den sportigare!/PH
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:
Och utväxlingen... 140 varvade mindre - 170 skulle vara den sportigare!/PH
Åhå, hade de olika bakaxel med annan slutväxel, det hade jag missat..... då var det ju inte samma hårdvara i 140 och 170.
av Enzo
XC90_Executive skrev:Men om jag skulle lägga ut min XC60 D5 awd Polestar på blocket. Hur skulle någon då säkert veta att det inte är en D3 awd med trim? Kollar man upp registreringen står det ju bara diesel, motorvolym och effekt i kW. Jag har dock både ätit och druckit för lite idag så jag kanske tänker helt galet :wink:
Jag tror det är brottsligt att sälja en bil under falsk flagg.
av Enzo
VolvoB20 skrev: Självklart gör den inte det, och D3 märket sitter kvar på bakluckan, och att ändra till D5 vore ju för övrigt helfel för det är ju inte D5an 205kh/420Nm mjukvara man laddat in utan en vassare mjkvara. Det var därför jag sade att det vore bra mycket ärligare med ett D6 märke på luckan, då motsvarar ju märket vad man har under huven.
Varför inte klämma till med ett D8-märke? Den modellen finns inte heller.

Vad kallar man förra generationen D5 då, när de kom 06 så uppmätte TV motorn till 202 hästar. Hade jag en XC70 D9 då?

Dekaltrimning är väl lite ute. Släng på ett ferrariklistermärke på samma gång, kanske hittar du nån idiot som betalar 800000 för bilen.

Inser du inte hur fel du har?

Du har laddat in en trimprogramvara och inget annat, köpte av en extern trimmare. Punkt.
Är Polestar extern ? man arbetar på uppdrag av Volvo och programvaran säljs som ett orginaltillbehör som bara kan installeras av en Volvoverkstad.
Du kan välja det i "bygg din bil" till din nya bil på http://www.volvocars.com

Mao är över 50% av alla delar i en Volvo externa om man skall ha det uppfattningen.
Då är bilen en byggsats som man skall hantera som en sådan ..eller ??
av Arese
Jag ser Polestar som ett orginaluppgradering av effekten i motorn. Det finns ju ingen skillnad mellan att välja mellan D3 och D5 eller mellan D5 och D5 Polestar. Om det är så att en D5 fortsatt kommer att värderas högre än en D3 även efter att båda uppgraderats av Polestar är det ju inte särskilt svårt för den upplyste konsumenten att göra sitt val....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]