Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tomtebloss
Jo jag har en nyligen inköpt Volvo 745-883 89a GL 116hk. (vet inte riktigt vilken motor det är i den) jag är inte så haj på bilar men är intresserad.
jo problemet är att när man har kört med bilen liten stund och stänger av den så vägrar den starta 90% av gångerna och 10% av gångerna går den igång men väldigt ojämnt och osäkert på tomgång..

när bilen inte startar så måste den vila några timmar tills den blir iskall då startar den direkt och går riktigt jämnt och fint.. den startar t.o.m verkligen direkt fast den stått hela natten i -20 grader och går som ny..

bilen går annars alltid väldigt fint och jämnt i motorn när man kör, varm som kall, utan misständningar eller hackningar och är väldigt pigg..

när den väl bestämt sig för att inte starta så är den verkligen stendöd, tänder ingenting alls hur mycket man än försöker. startmotorn går fint. det ända som hjälper är att låta den va några timmar så går den direkt igång igen..

någon som vet vad det kan vara? kanske något relä? jag är väldigt ny inom volvo..

mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att ta ur bränslepumpsreläet, det sitter bakom askkoppen till vänster ovanför säkringarna. Det är ett vitt avlångt relä. Öppna reläet och löd om alla lödningar det är nämligen ganska vanligt med så kallade kallödningar i dessa reläer. Lödningarna kan se hur bra ut som helst men när reläet blir varmt så öppnar sig kallödningarna och det blir dålig kontakt.

Lycka till.

Mvh GK
av tomtebloss
gnestakalle skrev:Börja med att ta ur bränslepumpsreläet, det sitter bakom askkoppen till vänster ovanför säkringarna. Det är ett vitt avlångt relä. Öppna reläet och löd om alla lödningar det är nämligen ganska vanligt med så kallade kallödningar i dessa reläer. Lödningarna kan se hur bra ut som helst men när reläet blir varmt så öppnar sig kallödningarna och det blir dålig kontakt.

Lycka till.

Mvh GK

ojdå väldigt snabbt svar! tack så mycket. ska testas genast imorgon efter jobb.
av tuxedo
Hej och välkommen till forumet.

Men obs. vad "gnestakalle" skrev, det syns oftast inte på lödningarna att dom är dåliga, (sprickor).

Är det inget fel på bränslepumpsrelät kan du gå vidare med att läsa ut ev. felkoder.

Hur du gör detta finns beskrivet i "Informationstråden" näst högst upp på denna sida.

Du har nu lite att börja med,men hör gärna av dej om hur det går.

//tuxedo
av tomtebloss
så har testat bilen lite nu.. hittills verkar det hjälpt.
men har märkt att jag har svajig tomgång typ ibland slumpmässigt så att den nästan dör..
tändstift kanske?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera följande.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga. Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar, insugsslangar, spjällhus samt insugsgrenrör om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag tror fortfarande att problemet är bränslerelät... Du påpekar att du har en "skit lodpenna", detta kan göra att lödpunkterna inte blir tillräckligt varma och därför blir det kallödningar med glapp som följd
av tomtebloss
gnestakalle skrev:Kontrollera följande.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga. Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar, insugsslangar, spjällhus samt insugsgrenrör om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Mvh GK

det var ganska många tips, dock är jag inte så haj på bilar som sagt. men får väl kolla det någon dag jag är uttråkad :P så länge bilen startar och rullar så får den klara sig så länge:P
av tomtebloss
Jocke S. skrev:Jag tror fortfarande att problemet är bränslerelät... Du påpekar att du har en "skit lodpenna", detta kan göra att lödpunkterna inte blir tillräckligt varma och därför blir det kallödningar med glapp som följd
asså jag smälte ju såklart om alla, så tror nog reläet är ok nu.
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]