Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det är farligt?, du verkar redan ha kört, om motorn gått för varm så kan toppen tagit skada då kommer det inte kosta några hundralappar för ny rem utan då får du sätta två nollor bakom.
Det värsta som kan hända om du kör är ett motorbyte!
Ring bärgare.
Ja går kamremmen av under körning så gör du mos av toppen och då är det stor motorrenovering eller ny motor som gäller. Kamremmen sitter väl iofs helt inkapslad? Kanske har man missat att byta aggregatremmen på någon av servicearna?
Hej nu är det så att jag inte kört med bilen ca 10 meter för att ställa den på parkering. Den gick av och jag lyste in med en lampa och plockade upp hela remmen. Det saknades inga delar ifrån den utan det var en rem som va av i mitten bara. Lämnade in den hos volvo idag och dem sa att de ska kolla bilen på Måndag.
Kave kamremmen har inte gått av under körning utan det var generator remmen som brast av bara men så sa verkstaden att det ska även byta nån spole för säkerhets skull.Hade kam remmen tagit skada skulle det gå att starta bilen då? Det luktade inget bränt eller så om motorhuven utan det var endast remmen som låg löst och trasig längst ner på motorn.
Steff99 nej motorn blev inte varm jag fick inge meddelade om det.
Några fler tips???
Visst går motorn att starta även om kamremmen är något skadad.

Var det spännrullen de skulle byta samtidigt som kamremmen kanske?
8ightball skrev:Hej FWH jo det var spännrullen dem tänkte byta på en ggn oxå. Det sa utan att ens titta in i motorn. Antar väl på att det är en måste grej när dem ändå är där nere och jobbar. Hoppas hoppas hoppas att jag slipper mera bekymmer och att inget mer tagit skada.
Ja, det är spännrullen till kamremmen, man byter alltid den när man byter kamrem.
8ightball skrev:Har funderat på en sak.. Varför byta spännrullen om generator remmem gått av? har dom 2 någon samband?
Man byter alltid spännrullen när man byter kamrem, oberoende av varför man byter kamremmen.

Eftersom att dessa är kritiska detaljer så byter man dem alltid i par så att man vet när de är byta utan tvekan.

Så har inget samband med generator remmen.

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]