Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Insprutningsboxen känner av tempgivaren och bestämmer hur länge spridarna behöver vara öppna,längre öppettid desto mer bensin kommer in i cyllarna. Är det fel på den givaren så kanske motorn får för mycket bensin när motorn är varm och inte behöver så rikligt med bränsle.En grov förklaring med reservation för fel. På vissa skrotar kan man få prova en lmm,kanske kolla den möjligheten. Det där att din bil fungerade när du drog ur kontakten och sedan även fungerade när du återkopplade,kan vara en tillfällighet eller en bugg i systemet som löstes upp när du kopplade loss kontakten,precis som en dator.
Det räcker ju att en av alla sensorerna ger ett felvärde till styrdatorn, så blir ju allt fel. Om det sedan är tändningen eller bränslet är inte lätt att säga på distans. Du får felsöka vidare. I många verkstadshandböcker brukar det finnas uppgifter på vad som är "normala" värden.
Det krävs en viss händighet och kunskap i elektronik, men det är nog lättast att öppna kontaktkåpan på styrdatorn, som sitter bakom panelen vid framsätespassagerarens högerfot. Mät på stiften där, men gör inga kortisar. Och i detta läget är det tvunget att du har verkstadshandboken.
'Utan LMM så går den iaf.'

Kolla så inte slangen mellan LMM o insugröret sugs ihop då du gasar.
Händer.
Gul gnista?
Håll upp T-stift mot gods och kolla så att det gnistar hela tiden, även mens motorn stannar.
!!! använd gärna torr handske ;)
Blöta stift är ju ingen gnista eller 'chok' av någe slag.
Som nån skrev så har du en tempätare för kallstart o bränslemängd.
Markerar den -60grader så kan den sura,
Jag hade en som surade vid start under -20.
MEN fick jag bara igång den så funkade det.
hej ! måste komma in i problemet. Jag har en 240-88 med 2.2 system med liknande fel. startar men går bara ett par sekunder.om jag lossar slangen mellan insug och tomgångsmotorn, håller för hålet där slangen satt ,och justerar luftmängnen med tummen i slangen som går ner till tomgångsmotorn så har jag tomgång.Men den får för mycke bensin.Jag har bytt lmm,tomgångsmotor,tändmodul,styrbox (höger sida inne i bilen) lambdasond.Det finns inte många hårstrån kvar på min skalle,men det kann ju bero på anndra saker. tacksam för alla tipps . Mvh Ingar
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]