Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Återkom gärna med förbrukningsinfo i den här tråden när du hämtat ut bilen. Alltid intressant att få siffror från verkligheten.
Användarvisningsbild
av kave
Själv har jag varit inne på nya BMW 5-serien, men efter att ha testat den i snö och läst om alla som knappt kommer fram så blir det att ha kvar min nuvarande XC70 och sen byta när faceliften kommer.
Volvobilarna är väldigt prisvärda och fantastiskt sköna bilar att åka i, du lär bli klart nöjd mot Golf och V70N.
av Lövet
De här myterna om bakhjulsdrivna bilars dåliga framkomlighet börjar väl bli lite gamla nu. Skillnaden mot en vanlig framhjulsdriven bil är mycket liten. Jag fastnade inte någon gång trots dubbfritt förra året och då var det en av de snöigaste vintrarna på årtionden.
Användarvisningsbild
av Jorglund
andreas_lofgren skrev:Återkom gärna med förbrukningsinfo i den här tråden när du hämtat ut bilen. Alltid intressant att få siffror från verkligheten.
Yepp, det skall jag göra :)

..JL
av perhall
andreas_lofgren skrev:De här myterna om bakhjulsdrivna bilars dåliga framkomlighet börjar väl bli lite gamla nu. Skillnaden mot en vanlig framhjulsdriven bil är mycket liten. Jag fastnade inte någon gång trots dubbfritt förra året och då var det en av de snöigaste vintrarna på årtionden.
Nya 5-serien är säkert inte mycket sämre än en V70II i snö (även om de har och bör ha olika kalibrerade antisladdsystem) men nu var ju jämförelsen med en 4WD och då står sig ju vilken 2WD som helst slätt.../PH
av Lövet
Mot fyrhjulsdrift står de sig naturligtvis helt slätt. Men många verkar fortfarande gå runt och tro att man kör fast överallt med en bakhjulsdriven bil bara för att det var svårt att starta med en Volvo 740 för 20 år sedan på is. Jag upplever inte framkomligheten sämre med bakhjulsdrift sämre än vilken V70 som helst.
av perhall
Saken är väl den att när det gäller traction så var ju 740 kass och Saab 900 superbra.
Den skillnaden kan nog inget ESP upphäva.

Numera har ju de flesta bilar kring 50-50 viktfördelning vilket är den ena förklaringen, ESP den andra.
PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
DSG beror helt på vilken modell och motor den sitter i. Körde Touran TDI 140 (eller om det var 170) DSG i ca 20 mil. Riktigt jobbig tyckte jag! Passade väldigt dåligt i den bilen och motorn.

Däremot i Golf R32 kändes DSG-lådan helt rätt!

Välkommen över till Volvo igen! Grattis! :D
av Arese
Jag föredrar rwd framför fwd varje (vinter)dag i veckan. Traction i mina BMW:s är lika bra (eller dålig) som i våra V70II men markfrigången är såklart mer begränsad. Under körning finns det bara fördelar med rwd; inga otäcka ryck i ratten när man ger gas eller passerar en modsträng, bara en liten vänlig sidledsförflyttning från bakvagnen som hälsar att det är halt. Det är såkalrt avhängigt av vilken bilmodell man talar om men jag upplever att rwd ger mig en större trygghet på halt då man hela tiden känner vad bilen håller på med och man slipper obehaglig understyrning och korrumperande drivhjulsinfluenser i styrningen.

Framkomlighetsmässigt straffar ju ingenting awd och bodde jag i norra Sverige skulle det alltid finnas en sådan i hushållet. En nackdel jag dock upplevt denna vintern då jag kört mycket XC60 är att man får väldigt mycket ryck och slit i ratten, torque-steer, när det är lite moddigt. Det plockar ner förfiningskänslan en heldel tyvärr....

Med detta sagt så får jag dock bekänna att jag fick släpa ut min gravida hustru som hjälp för att få loss min fastkörda BMW på garageuppfarten i morse :D Så kan det gå när man är för riskbenägen och är trött på att skotta innan man kör.....
Användarvisningsbild
av Jorglund
XC90_Executive skrev:DSG beror helt på vilken modell och motor den sitter i. Körde Touran TDI 140 (eller om det var 170) DSG i ca 20 mil. Riktigt jobbig tyckte jag! Passade väldigt dåligt i den bilen och motorn.

Däremot i Golf R32 kändes DSG-lådan helt rätt!

Välkommen över till Volvo igen! Grattis! :D
Tackar :D

Jag kommer att vara väldigt noga med att kolla bilen om jag mot förmodan skulle skaffa mig en bil med robotlåda läs. DSG eller motsvarande ;)

Men som sagt vid sportig körning med nästan fullgas acc. Så är dsg helt ok, men inte vid "finlir" tycker jag.
Just nu känner jag att jag aldrig kommer att överge volvo igen pga komfort etc 8)

Återkommer med rapport när jag hämtat bilen nästa fredag. Blir ett bra test på lördagen då jag skall till Jönköping ToR samma dag.
..JL
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]