Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jorglund
Jag har klantat mig i våras och bestämde mig för att byta ner mig till en billigare bil..
Hade tidigare en V70 Classic -07 2,4d med automat. Sålde den förra vintern och köpte en golf Tsi160 kombi med DSG låda. Gillade inte den lådan allls. Sedan på mina körningar till Oslo så fick jag kramp i benen av körställningen.
Till slut så tröttnade jag och beslöt mig för att gå tillbaka till en volvo med "riktig" automat.
Dålig affär men vad tusan skall man göra....
Åkte till lokala handlaren och där stod den, bilen..
En V70 D3 med Business premium pkt och hgv pkt2 och oyster grå...
Riktig atomat osv..
Jag köpte den och skall hämta den omkring 14 januari :D

Känns toppen

..jl
Användarvisningsbild
av Momentum
Man får gratulera i förskott till den nya bilen
Men du, alla lovsjunger ju DSG lådan, så det är lite intressant att höra vad som gjorde att du inte trivdes med den
Sen kommer du att märka att automatlådan i din kommande bil är ännu bättre än den du hade i V70 Classic:en :)
Användarvisningsbild
av Jorglund
Momentum skrev:Man får gratulera i förskott till den nya bilen
Men du, alla lovsjunger ju DSG lådan, så det är lite intressant att höra vad som gjorde att du inte trivdes med den
Sen kommer du att märka att automatlådan i din kommande bil är ännu bättre än den du hade i V70 Classic:en :)
Tackar :)

DSG växlar fint vid körning på landsväg men är inte lika kul vid kö körning och stadstrafik.
Det är en sorts fördröjning från att man trycker ner gasen ngt när man skall köra till att bilen börjar att dra vilket resulterar i ett ryck när kopplingen går in. Mycket irriterande när det är halt.
En vanlig automat är oerhört mer finkänslig och exakt i responsen.
Prova att finlira med släp i en backe med DSG vs. Aut. Så märker man det mycket tydligt.

Låter fint att den nya Geartronicen har blivit ännu bättre 8)

..jl
av perhall
Grattis!!! De där rackarns golfarna är ju billiga i standardutförande men inte med större motor och DSG etc. Såg att de nu annonserar Golf 140 TDI 4WD med stor stereo o en massa grejer för 290 000... pust.

Tycker Volvon är ett prisvärt val jämfört med många VAG-produkter. Hoppas du blir nöjd!
PH
Användarvisningsbild
av Jorglund
perhall skrev:Grattis!!! De där rackarns golfarna är ju billiga i standardutförande men inte med större motor och DSG etc. Såg att de nu annonserar Golf 140 TDI 4WD med stor stereo o en massa grejer för 290 000... pust.

Tycker Volvon är ett prisvärt val jämfört med många VAG-produkter. Hoppas du blir nöjd!
PH
Jag kommer nog att bli nöjd.
Saknar just nu bränslevärmaren och utrymme samt sköna stolar som inte golfen har..
Som du skrev så var denna Golfen inte särskilt billig egentligen. kostade närmare 290kkr med lulllull etc.

Just nu så längtar jag bara på att jag skall få hämta bilen, 1v kvar. 8)

..JL
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför måste du vänta 14 dagar på att få bilen om bilen fanns hos ÅF?. Jag köpte en lagerbil, det tog tre dagar för dragkroksmontering.
av Steff 99
En orsak kan vara att det har varit Jul och Nyårs helg och som på de flesta företag så vill säkert även teknikerna ha lite ledigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Steff 99 skrev:En orsak kan vara att det har varit Jul och Nyårs helg och som på de flesta företag så vill säkert även teknikerna ha lite ledigt.
I och för sig. Men det är ändå 9 arbetsdagar från det att Jorglund skrev på forumet till den 14/1. Jag hade varit minst sagt besvärlig om det hade varit jag. Om jag köper en bil som finns "hemma" hos ÅF så vill jag ha den i går.

Glömde gratulera Jorglund. Gjorde samma "tavla" jag. Efter 37 år med Volvo köpte jag i november 2006 en Renault Megané. Men jag stog ut längre än du, jag köpte min nuvarande Volvo oktober 2009.
av Lövet
Jag känner igen problemet med DSG från när jag körde Jetta 2.0FSI DSG som hyrbil ett tag. Den spann som en tok från varenda rödljus när det var lite halt.

Däremot på de större motorerna och i senare Passater så har den känts betydligt bättre. Kanske en programmeringsfråga?

Geartronicen är ju förstås jätteskön men förbrukningen drar ju iväg nåt brutalt så fort momentomvandlaren jobbar. 1-2dl extra per mil får man räkna med vilket jag tycker inte känns så modernt längre när DSG (och även Multitronic) minskar förbrukningen och BMWs Steptronic och Mercedes 7g-tronic höjer förbrukningen med bara några centiliter.
Användarvisningsbild
av Jorglund
Att det tog tid beror som sagt på helgerna samt att det var problem att få fram vinterhjulen. Verkstaden var dessutom fullbokad direkt efter helgerna.
Det är en liten volvo handlare i Stenungsund så jag har överseende med detta ;)
Att DSG är en bränsle effektiv låda håller jag med om helt, men komfortmässigt tycker jag inte om den alls. Kan ju vara en programmerings sak iofs. Kanske fungerar bättre på diesel med kraftigare vrid på låga varv.

Nu drog golfen enligt "cykeln" för blandad körning med 0,61 men i verkligheten ca 0,72 och V70 D3 tror jag bör klara 0,7 så det tycker jag är ok bara jag får komfort och "känsla" i automaten vid krypkörning med släp o stads körning. :)

Mvh
Jörgen
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]