Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Prova att växla lådan manuellt och lägg in 6 an så fort det bara går och se om du får någon skillnad
Min xc med aut droppar ett par cl på färddatorn när jag gör detta Dom få gånger jag kör den
Men detta är endast då jag får låna bilen av frugan Hon skiter i vilket bara det är bekvämt

Kan säga att förbrukningen ökar rätt drastiskt mellan 60-80 km/h över det så ligger lådan på 6an
och då droppar förbrukningen om man kollar på den aktuella förbrukningen

Tänkte att man kan kolla detta före du börjar "felsöka"

//Goose
VolvoB20 skrev:
isak skrev:den blir nog bara marginellt "billigare" det är partikelfiltret som är boven! det känns ju ingen skillnad mot en 163HK.
Isak
Håller inte med alls. Jag hade en D5 185 -06 med partklefilter innan och den var supersnål. Skillanden mot den gamla 163an var minimal så länge man hade mauell i båda bilarna.

Problemet är inte partikelfiltret utan Geartronic-lådan från -06 och frammåt som som är mycket mera sportigt proggad mot gamla automaten till 163an. "Nya" geatronicen varvar D5an och förbrukningen sticker några dl, tidigare lådor körde mera på vridet istället.

Det gick att köra på under 0.5 l/m med min 185a med partikelfilter på långkörning och då var det ändå AWDn. Så inte tar filtret mycket. Men automaten därmot och dess varvningar får det att virvla i tanken.

Vill man åka snålt med 185an så är det manuell som gäller. lyckades faktisk köra nästan 150 mil på en tank vilket var 0.45 l/m med AWD och 6-växl manuell (mätt vid pump)
Hoppsan! Ja, vår bil rullade e4 mellan Uppsala och Umeå med gumman bakom rodret och det kan väl inte bli mycket mer landsväg/europaväg? Låg mellan 90 och 110 och varvade inte onormalt mycket. Max 2500 varv. Låter ju inte lådan varva lika mycket som när jag hade min manuella D5a, dock en 02a. Spelar liksom ingen roll hur jag exprimenterar, kör jag lugnt som attan och enligt hastighetsbegränsningen drar bilen ca 0,8 - 0,85! Gasar jag lite till, typ omkörningar osv. Kan utan tvekan hamna på litern! Känns mer ekonomiskt att damma av den gamla 745an och flytta röven i den... :(

MVH; Jimmy
gooose skrev:Prova att växla lådan manuellt och lägg in 6 an så fort det bara går och se om du får någon skillnad
Min xc med aut droppar ett par cl på färddatorn när jag gör detta Dom få gånger jag kör den
Men detta är endast då jag får låna bilen av frugan Hon skiter i vilket bara det är bekvämt

Kan säga att förbrukningen ökar rätt drastiskt mellan 60-80 km/h över det så ligger lådan på 6an
och då droppar förbrukningen om man kollar på den aktuella förbrukningen

Tänkte att man kan kolla detta före du börjar "felsöka"

//Goose

Jag har faktiskt tänkt att göra det.. Man tycker ju att det borde göra skillnad!

Är det någon som vet hur mycket en V70 2,4D slukar med en manuell låda? Drar den lika mycket som pansarvagnen jag åker idag. Hur stora är skillnaderna mot D5an, för-, nackdelar? Jag drar inga tunga husvagnar eller kärror. Vill flytta arslet billigt och givetvis åka diesel!

MVH; Jimmy
bagarn09 skrev:
Är det någon som vet hur mycket en V70 2,4D slukar med en manuell låda? Drar den lika mycket som pansarvagnen jag åker idag. Hur stora är skillnaderna mot D5an, för-, nackdelar? Jag drar inga tunga husvagnar eller kärror. Vill flytta arslet billigt och givetvis åka diesel!

MVH; Jimmy
Tidigare kollega körde sin på 0,63L/mil enligt färddatorn. Då körde han dock mycket landsväg och lite stadstrafik. en normal tjänstebil dvs.

Att dra tungt handlar inte om automat eller trehundrafemtielva HK utan en sund växellåda och mer än 30Hk.
Drog för övrigt husvagn med en Seat inka 1,4L 75Hk bensin motor. Den bästa dragbil jag någonsin haft. Med ett varvstopp på 150blås på femman så var växellådan perfekt för hårt arbete. Att den gick på 0,8L/mil med vagn och full last var ingen nackdel det heller. Synd bara att den inte fick dra så tungt som jag gjorde.
Min 2,4d aut har tagit precis 0,718 i snitt de senaste 4000 milen enligt tankboken.
Av dessa mil så har ca 60% varit kortkörningar.

Reell förbrukning (inte den lögnaktiga färddatorn) vid landsvägskörning 90-120 km/h:
0,58 - 0,68
Kortkörningar i stan:
0,8 - 0,9

På vintern vid sträng kyla åker ibland förbrukningen uppåt rätt rejält p.g.a. vinterdäcken, brummande dieselvärmare och kall låda, speciellt vid kortkörningar då motorn knappt hinner komma upp i temp innan man stänger av den igen.
Stadskörning på vintern resulterar i ca 1dl merförbrukning jämfört med sommarkörning.

Bagarn09: Jag tror du har nåt error med din bil, har du kontrollmätt tempsensorn som mäter tryck och insugningsluft?
JörgenB skrev:
bagarn09 skrev:

MVH; Jimmy
Tidigare kollega körde sin på 0,63L/mil enligt färddatorn. Då körde han dock mycket landsväg och lite stadstrafik. en normal tjänstebil dvs.

Att dra tungt handlar inte om automat eller trehundrafemtielva HK utan en sund växellåda och mer än 30Hk.
Drog för övrigt husvagn med en Seat inka 1,4L 75Hk bensin motor. Den bästa dragbil jag någonsin haft. Med ett varvstopp på 150blås på femman så var växellådan perfekt för hårt arbete. Att den gick på 0,8L/mil med vagn och full last var ingen nackdel det heller. Synd bara att den inte fick dra så tungt som jag gjorde.
Jadu, dom siffrorna hade jag blivit glad om jag fick se på min dator, har aldrig hänt! 0,75 om jag åker 90..

Ne, det förstås. Utväxling är ju hela grejen!

MVH; Jimmy
kvantskum skrev:Min 2,4d aut har tagit precis 0,718 i snitt de senaste 4000 milen enligt tankboken.
Av dessa mil så har ca 60% varit kortkörningar.

Reell förbrukning (inte den lögnaktiga färddatorn) vid landsvägskörning 90-120 km/h:
0,58 - 0,68
Kortkörningar i stan:
0,8 - 0,9

På vintern vid sträng kyla åker ibland förbrukningen uppåt rätt rejält p.g.a. vinterdäcken, brummande dieselvärmare och kall låda, speciellt vid kortkörningar då motorn knappt hinner komma upp i temp innan man stänger av den igen.
Stadskörning på vintern resulterar i ca 1dl merförbrukning jämfört med sommarkörning.

Bagarn09: Jag tror du har nåt error med din bil, har du kontrollmätt tempsensorn som mäter tryck och insugningsluft?
Ja, vad ska man säga.. Är rätt avis! Måste in och höra efter vad dom säger. Det "roliga" är ju att jag sällan kör i stan, använder ju bilen till och från jobbet mestadels.. :/
Inte ens uppgifterna som står i instruktionsboken stämmer överens med förbrukningen jag har.. :(

MVH; Jimmy
Bagarn09: Om det hade varit min bil så skulle en koll av den tempsensorn vara en del i en desperat felsökning.
Jag har haft en lätt strulande sådan, och när den skickade ut felaktiga signaler drog förbrukningen iväg rätt rejält.
Men om den är totalt slut skulle du visserligen få en felindikation i displayen.
Denna sorts problem är aldrig lätta. Det kan vara mycket som spelar in, och att kolla igenom allt på verkstad kostar en hel del.
Det bästa är om man är så händig att man kan felsöka själv.
kvantskum skrev:Bagarn09: Om det hade varit min bil så skulle en koll av den tempsensorn vara en del i en desperat felsökning.
Jag har haft en lätt strulande sådan, och när den skickade ut felaktiga signaler drog förbrukningen iväg rätt rejält.
Men om den är totalt slut skulle du visserligen få en felindikation i displayen.
Denna sorts problem är aldrig lätta. Det kan vara mycket som spelar in, och att kolla igenom allt på verkstad kostar en hel del.
Det bästa är om man är så händig att man kan felsöka själv.
Hur felsöker man de själv då? Jag har inte några felmeddelanden i displayen och vad jag vet så kunde dom inte hitta några felkoder sist jag var och serva bilen. Det var visserligen inte på Volvo utan på mekonomenverkstad.

MVH; Jimmy
Är det någon här som har provat RICA E-Power? Det står på Ricas hemsida; RICA E-Power är enbart utvecklad för maximal bränsleekonomi och för att reducera CO2 emmisioner.

Är ju en ganska bra prislapp så tänkte om det är ett prisvärt alternativ då jag inte är ute efter en massa effekt utan bara god bränsle ekonomi.

Är det programvara eller "box/chip"?

MVH; Jimmy
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66