Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Hej.

Jag har hört ett väldigt märkligt ljud och det låter som att det kommer bakom instrumentpanelen i mitten nånstans.
När jag startar bilen o kör ner från parkeringen med en liten sväng så låter det som att en katt /anka som kvackar till och man får sig ett litet garv :lol:

Vettefan vad det är som låter eller om det nu ens är något problem ?

OBS det verkar bara vara när bilen stått still ett par timmar.

Är det någon som känner igen detta svårförklarade ljud ?
Senast redigerad av 1 jezper, redigerad totalt 0 gånger.
Låter som det är bakluckans klädsel, kolla om den är lös! Går den inte att trycka fast kan du köpa rep. sats och nya clips, gjorde så för några år sedan på min och det både håller och är tyst! http://www.skruvat.se/Reparationssats-b ... 10623.aspx

Ett annat alternativ kan vara bygeln som håller ryggstödet i baksätet uppe, du ser den när du fäller ryggen på baksätet! Finns tydligen nån pdf med mektips men hittar den inte. Problemet här är tydligen att bygeln sitter lite fel mot själva låset i ryggstödet, det kan "kvittra" när det rör på sig! Testa att lägga ner ryggstödet och kör en sväng och se om det hjälpte! Blev det tyst så kan du ju börja med att sätta eltejp på bygeln så det inte skaver metall/metall mer.

Nu vet jag inte riktigt hur det låter när dom är slut men kolla även övre stötdämparlagren bak, där kan det också komma oljud ifrån om dom är slut! Vet ej om dom "kvittrar"?

Mina tips så länge!

/Andreas
Användarvisningsbild
av jezper
thunder and lightning skrev:Eller vänta nu...du menade instrumentpanelen? Isåfall, bortse från mina tips i inlägget ovan! :lol:
Ursäkta att jag var lite otydlig, men jo vist är det instrumentpanelen jag menade :)
Men tack för svaret och tack för länken du skicka, för det där måste jag oxå fixa :D
Det är inte så att det "gnekar" till lite när du svänger? Isf är det rattstången som gnisslar till mot gummidamasken, rätt vanligt att det låter lite där på vintern på dessa bilar. Testa spraya lite med vitt lithiumfett mellan rattstången och själva damasken.
duratec skrev:Det är inte så att det "gnekar" till lite när du svänger? Isf är det rattstången som gnisslar till mot gummidamasken, rätt vanligt att det låter lite där på vintern på dessa bilar. Testa spraya lite med vitt lithiumfett mellan rattstången och själva damasken.
Hej, Det problemet har jag också haft o smörjde lite där o problemet försvann,
men det här ljudet är helt annorlunda och kommer typ bakom luftpacketet och lät så redan i Maj när ja köpte skrället :lol: ett väldigt märkligt ljud !

Tack ändå !
Det sitter in liten fläktmotor(!) i innertempgivaren längst till höger i raden av
alla knappar. Den blir ofta full av damm vilket i sin tur gör att den stannar och
ECC-blinkar/lagrar felkoder.

Vad jag inte vet är om det också kan låta illa, men helt otroligt låter det inte.

Bara att plocka isär, göra rent och smörja upp.

/N
NiclasY skrev:Det sitter in liten fläktmotor(!) i innertempgivaren längst till höger i raden av
alla knappar. Den blir ofta full av damm vilket i sin tur gör att den stannar och
ECC-blinkar/lagrar felkoder.

Vad jag inte vet är om det också kan låta illa, men helt otroligt låter det inte.

Bara att plocka isär, göra rent och smörja upp.

/N
kan beskriva ljudet lite som en hund eller barnleksak med luft i. när man mosar ihop leksaken så åker luft ut och det
kommer ett sqees ljud ifrån den.
det känns lite som att mitt ljud i bilen också har något med luft att göra och det låter som att luften gick ur den :lol:

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]