Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ManneF
Hej

Står och velar om jag skall välja V70 drive eller D3,,,
Hur upplever ni bilen....blir den för slö eller... själv har man fyllt 40 så det är inte kul att sladda längre,,typ

Bilen blir till början ändå en andra bil då vi i dag har en xc90...men skatten är ju rätt dur på den så den skall nog aveklas inom 1-2 år

Berätta om erfarenheter.....
av SverreK
Hej!

Valde själv mellan just de motoralternativen och det blev D3 trots den stora kostnadsökningen. Det var ett tufft val faktiskt för det skilde ju c:a 45 000 om man räknar med skattefriheten.
Jag har inte ångrat mitt val, snarare tvärtom. Det är gott att ha lite extra kraft i motorn. Hade Drive haft en ca 135-140 HK så hade jag nog lätt tagit den för jag behöver heller inte "vrålköra".
Mitt val blev dock lite lättare av att jag började provköra "uppifrån" med en 2,5FT och sedan en D3. Så att sätta sig bakom ratten på en Drive efter det hade nog känts lite tamt.

Nu vet jag inte hur länge du kommer ha den, men med dagens regler och skattefriheten försvinner efter 5 år så hade ju jag inte valt en Drive som 5 år gammal begagnatbil.

Lycka till med valet.
/Sverre
av mnorden
Har haft en V70 drive i en månad nu och så här långt är jag mycket nöjd. Jag kommer från andra hållet vad det gäller inköpspris, min bil innan var en peugeot 307 och för mig var drive modellen helt klart den enda V70 jag hade råd med. Enligt mina beräkningar kostar D3an ungefär 1000 kr mer per månad så det var inte aktuellt.

Jag hämtade ut bilen ungefär samtidigt som vintervädret kom så jag har aldrig kört den på barmark, men i vinterväglag räcker motorn mer än väl. Den känns inte trött och man behöver inte växla ned två växlar för att något som ska hända (som på 2.0F som jag också kikade på).

Komforten och ljudnivån är riktigt bra och bilen är verkligen enormt praktisk för en småbarnsfamilj som oss.

Färddatorn säger 4.9 l/100km efter ca 300 mil och verklig frbrukning ligger på 5.5 när man räknar med dieselvärmaren (som är värd sin vikt i guld). Riktigt bra med tanke på vinterdäck, snöigt och kallt.

Jag har också kommit över buskörningsstadiet (eller rättare sagt så har jag en liten peugeot 207 att avreagera mig med) så jag tror att den här bilen kommer att funka perfekt för mig i många år framöver.

Det enda som oroar mig är den låga dragvikten. Både syrrans familj och mina föräldrar har skaffat husvagn nyligen och det känns lite fånigt att inte ens kunna låna en för att testa.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ska man äga sin 1.6D lite längre tid eller köra många mil så är det ju bra om man tar med i beräkningen att partikelfiltret ska bytas vid 12000 mil och det är en kostsam affär.. Annars lär man sälja den rejält många mil innan 12000 för att den inte ska bli för "kall"..
av perhall
Variosboy skrev:Ska man äga sin 1.6D lite längre tid eller köra många mil så är det ju bra om man tar med i beräkningen att partikelfiltret ska bytas vid 12000 mil och det är en kostsam affär.. Annars lär man sälja den rejält många mil innan 12000 för att den inte ska bli för "kall"..
Det är absolut en viktig faktor i kalkylen. 1.6D har väl även 2000-intervall? Men tyvärr så har inte hela begmarknaden koll på sånt, verkar vara en hel del som köpt t ex V50 2.0D med 11300 mil och är glada tills de några månader senare ska in på 12000-service.../PH
Användarvisningsbild
av Doffen
perhall skrev:
Variosboy skrev:Ska man äga sin 1.6D lite längre tid eller köra många mil så är det ju bra om man tar med i beräkningen att partikelfiltret ska bytas vid 12000 mil och det är en kostsam affär.. Annars lär man sälja den rejält många mil innan 12000 för att den inte ska bli för "kall"..
Det är absolut en viktig faktor i kalkylen. 1.6D har väl även 2000-intervall? Men tyvärr så har inte hela begmarknaden koll på sånt, verkar vara en hel del som köpt t ex V50 2.0D med 11300 mil och är glada tills de några månader senare ska in på 12000-service.../PH
Skal ikke byttes partikkelfilter på 2.0 D motoren, bare 1.6 som trenger det.
Grunnen er at 1.6 ikke klarer å produsere nok varme for å brenne filteret effektivt rent, mens 2.0 D har nok varme til å klare denne jobbe. Så på 2.0 D trenges det ikke å skiftes hverken filter eller fylles additiv på.

Og uansett, er neimen ikke sikkert man trenger å bytte filter på 120 000 km, kommer helt ann på kjørestil.. :)
Användarvisningsbild
av Kirre123
Jag har en DRIVe -11 sedan september och ÄLSKAR bilen!!
Gick ifrån 2,5T med chip trim, saknar absolut inte den bränsleförbrukningen :D inte heller motorstyrkan då jag tycker att det räcker gott och väl med dom 109hk som jag har idag
av EFI93
PRV kommer med en 1.6 diesel utan Partikelfilterbyte det är nog bara en tidsfråga innan den kommer i Volvo.
av Lövet
Det är samma motor som sitter i S40/V50 D2

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]