Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
VolvoB20 skrev:Behövs ingen krånglig el, gör som på äldre bilar, låt lite av defrosterluften träffa på insidan av glaset där torkarna vilar så försvinner problemet.

Jag kan tröstä er med att problemet är mycket större på V70II än på V70N för på V70II har man sparat bort ett defrostermunstycke och placerat det enda som blev kvar ännu högre upp på rutan så torkarna blir ännu isigare.
Det blir ingen V70 II då!
av Tobbev
Jag ser inte det centralt placerade munstycket som ett stort problem faktiskt. Jag har inte haft några speciella problem med imma och is i vinter, men jag har å andra sidan borstat rena mina torkare när det har kommit snö och spenderat 15 sekunder på att pilla bort is från torkarbladen när det väl behövts.

Dock hade det ju varit ännu bättre med 2 breda munstycken placerade närmare/längre ner på rutan. Fast då riskerar man istället problem i övre delen av vindrutan då luften "faller in" i kupén tidigare om ni förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tobbev skrev:Jag ser inte det centralt placerade munstycket som ett stort problem faktiskt. Jag har inte haft några speciella problem med imma och is i vinter, men jag har å andra sidan borstat rena mina torkare när det har kommit snö och spenderat 15 sekunder på att pilla bort is från torkarbladen när det väl behövts.
Hur ofta spenderar du 15 sekunder, Stannar du varannan km och gör det.

Detta händer för mig,
1. Jag gör torkarna kliniskt rena från is (tar mer än 15 sekunder)
2. Så börjar man köra och det snöar och är -5 till -10 grader, allt är frid och fröjd då ju snön far över bilen i hög fart
3. Behöver man nu sakta ned pga kö, rödljus eller annat så träffar ju snön rutan som smälter och rinner ned längs framrutan och blir en iskaka under motorhusvkanten.
4 Sen kommer torkarna farande upp som två isbatonger.

Men visst, kör man motorväg utan bilar framför och aldrig släpper av så funkar det ju.
av Tobbev
Jag har ärligt talat inte uppfattat isbildning på torkarna som ett problem, men jag kanske är mindre känslig för sånt, vad vet jag. Jag är dock inte jättesparsam med spolarvätska :???:
Användarvisningsbild
av pang58
Jag kör Ford i jobbet och har ännu värre problem med isbildning på torkarna än på min V70N. Det är inte enbart ett volvoproblem.
av kamilenski
GT-mannen skrev:Finns faktiskt ett företag som säljer eluppvärmda torkarblad.

http://www.safesight.eu/4.html

/Håkan
Dessa kostar 3250:- inklusive moms.
Jag avstår...
Användarvisningsbild
av hemglass
Min erfarenhet är att "flatblade" fryser fast lättare än julatorkarbladen.... Kan det bero på att flatbladen har en bättre anliggningsyta mot rutan ?
av Snider
Fred skrev:Du får väl ringa Volvo, och alla andra biltillverkare som säljer bilar till länder med vår typ av klimat och fråga.

Det skulle vara kul att veta vad en ny vindruta kostar på Ford...kanske är det försäkringsbolagen som legat på biltillverkarna att inte införa elslingor...blir dyyyyyrt för dem!

Skulle jag beställa en ny bil så skulle inte eluppvärmd vindruta ligga speciellt högt på önskelistan, mycket hellre en bra stereo i så fall...eller elinfällbara speglar...saker som man har nytta av hela året! :-)-) Men det är ju bara jag...
När jag lagade ett stenskott på min Ford så sa servicekillen att det var tur att rutan inte behövde bytas för då hade det kostat 3000:- i självrisk istället för 1000:-, just pga elslingorna. Det är klart att smakar det så kostar det :roll:
/Snider

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]