Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svenne
Mycket troligt så är det krängningshämmarstaget som andra har sagt här i forumet. Nåt man får leva med som V70N ägare. Har tröttnat att byta dessa så nu får det klonka lite emellanåt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Många som skriver kränghämarstag, men jag ser det som en omöjlighet, med tanke på beskrivningen vi fått av ljudet.

Desutom har vi ju en så pass ny bil att ha har dom stagen som brukar hålla mer än de 10 000 mil som hans bil gått.
Samma ljud på vänster sida som TS, V70 2,5T -05 6000 mil. Har funnits ett par år nu. Kan vara helt borta en månad eller två för att sedan återkomma. Oförutsägbart. Stort gupp kan passeras tyst medan litet låter. Det är en ganska rejär smäll i hjulupphängningen som känns i fötterna. Har själv gissat på fjäderbenslagringen, men jag är tveksam till att detta är problemet. Då borde det korelera med styrutslag innan/vid smällen, men det gör det inte.

Vid ett tillfälle blev det väldigt intensivt efter det att bilen stått i garage några veckor för att sedan klinga av. Bilen har efter detta vid ett antal tillfällen stått några veckor i garage utan att ljudet återkommigt.

Jag tror att problemet uppstod i samband med att jag högtryckstvättade bilen undertill och i hjulhusen. Möjligen har jag en sten som letar sig in och åstadkommer detta. Men med tanke på hur hårt det smäller, så borde en sten vara krossad vid det här laget. Har inte hört ljudet sedan i höstas, men det kommer kanske tillbaka.

Jag har besiktigat bilen två gånger efter det att ljudet uppstod, men de hittar inget fel trots att jag bett dem kolla extra noga.

Fred, går det att fixa slangen utan att ta isär fjädernbenet. Skulle gissa att så inte är falllet.
svda skrev:Fred, går det att fixa slangen utan att ta isär fjädernbenet. Skulle gissa att så inte är falllet.
Jodå, det är super enkelt! Lyft bilen och skruva av hjulet. Då kommer fjädringen fjädra ned så pass att slangen inte sitter i kläm längre. Mina var busenkla att ta loss och jag såg som nämnts att plasten var nedsliten så pass att fjädrarna låg emot fjäderskålen metall mot metall. Bara att vända dem så den slitna delen hamnar uppåt på fjädern och köra tills den friska delen slits den med. Sen får man skaffa nya, vilket jag har för mig kostar några tior. Förövrigt är det lite fel att kalla dessa prylar för slangar. De är mer plastisolatorer som ser ut som slangstumpar på 10 cm(?) och är slitsade längs sin hela längd.

Mitt ljud var precis som du beskriver, extremt oregelbundet, en rejäl smäll som även kändes i pedalstället, som om någon slagit med en slägga mot fjädern! :shock:

Om man vill göra en liten empirisk undersökning här på forumet så är jag övertygad om att man kommer hitta att majoriteten av trådar som beskriver detta problem har startats på hösten och våren. Detta är för att detta "fel" ofta uppstår när bilen lyfts så som vid däcksskifte. Ibland räcker det med att lyfta bilen igen, det gjorde det för mig, men det är stor risk att det kommer tillbaka vid nästa lyft. Vill man ha en mer permanent lösning så får man fixa med plastslangarna.

Som jag skrev tidigare: lyft bilen, av med båda framhjulen, pilla loss "slangarna", gör ordentligt rent med högtryck och gärna stålborste, kolla status på "slangarna" och vänd på dem så friska änden kommer nedåt (eller byt ut dem mot nya) och se till att pressa in dem så långt ned på fjädern det går, återmontera hjulen och njut av en bil utan en liten gubbe med slägga i hjulhuset! :lol:

Mvh
/Fred
Hej igen!
Nu har min nästan helt slutat "klonka". För mej kom det mycket tydligt efter jag tinat upp bilen och hissat bak vid bromsservice ?:-/ för att sakta avta. Kommer säkert igen men vid nästa tillfälle som bilen tinas fixar jag "slangarna" på fjädrarna. Tack för alla tips och god fortsättning på det nya mekaråret :-)-)

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]