Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Du har alltså automat? I så fall behöver du inte köpa någon felkodsläsare. Den är inte snålare än så. Geartroniclådan lägger på 1.5-2dl per mil.
Japp, jag har aut. Tycker det är orimligt när man kör landsväg så pass långt.. En annan polare har en 04 med automat och D5. Den drar 0,65 - 0,7 blandad... :evil:

Felkodsläsare var mest en sån där sak jag väldigt jätte gärna vill ha! :D Tycker det är så himla jobbigt varje gång man måste till Volvo alternativt nån annan verkstad så fort exempelvis dieselvärmaren slutar fungera..

MVH; Jimmy
Sjukt hög förbrukning har du.
Jag kör en V70 02a 2,4D automat. Den snittar jag 0,6-0,7 med alla dagar i veckan, stadsköring, landsväg. Blyfot är mitt namn.
Pendlade norr om sthlm till söder varje dag i köerna på 0,7 dvs 1,5h för 4mil enkel. Åker långkörning på 0,6 blankt. Allt detta med en tvärslut turbo som inte vill gå som den ska mellan 1400-1800rpm.

Vid husvagnsköring ligger jag runt litern, 0,9-1,3 beroende på vind och hastiget men det är tungt lastat och tungt bakom.
jag har samma förbr- som JörgenB. du har väl en 185 med partikelfilter som är betydligt törstigare enligt droskåkare jag känner. spontant blir det väl så när man sätter strypning på en turbomotor?
Isak
Har nästan börjat ge upp hoppet kring den där förbrukningen.. om det ska löna sig att åka diesel så får det nog bli ett bilbyte. Väldigt tråkigt då bilen har "allt" som jag vill ha i utrustningsväg och jag är himla nöjd med bilen i övrigt. Hur är det med en 2,4 D med manuell låda? Är dom också soppatörstiga pansarvagnar?

MVH; Jimmy
Polarn har en d5 07a med manuell och den kör han på 0,67 blandad körning..

nån dl extra hade man ju räknat med vid blandad körning, men landsväg borde det ju inte skilja nå nämnvärt.. och kollar man transportstyrelsens uppgifter så är ju det som står där rimliga siffror.. glädjesiffror om man frågar mig.

MVH; Jimmy
bagarn09 skrev:Polarn har en d5 07a med manuell och den kör han på 0,67 blandad körning..

nån dl extra hade man ju räknat med vid blandad körning, men landsväg borde det ju inte skilja nå nämnvärt.. och kollar man transportstyrelsens uppgifter så är ju det som står där rimliga siffror.. glädjesiffror om man frågar mig.

MVH; Jimmy
Jag tror Transportstyrelsens siffror är för manuell växellåda.
isak skrev:den blir nog bara marginellt "billigare" det är partikelfiltret som är boven! det känns ju ingen skillnad mot en 163HK.
Isak
Håller inte med alls. Jag hade en D5 185 -06 med partklefilter innan och den var supersnål. Skillanden mot den gamla 163an var minimal så länge man hade mauell i båda bilarna.

Problemet är inte partikelfiltret utan Geartronic-lådan från -06 och frammåt som som är mycket mera sportigt proggad mot gamla automaten till 163an. "Nya" geatronicen varvar D5an och förbrukningen sticker några dl, tidigare lådor körde mera på vridet istället.

Det gick att köra på under 0.5 l/m med min 185a med partikelfilter på långkörning och då var det ändå AWDn. Så inte tar filtret mycket. Men automaten därmot och dess varvningar får det att virvla i tanken.

Vill man åka snålt med 185an så är det manuell som gäller. lyckades faktisk köra nästan 150 mil på en tank vilket var 0.45 l/m med AWD och 6-växl manuell (mätt vid pump)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]