Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
jo du kan sätta i en begagnad pdm se bara till att få rätt art nummer
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kan montera en begagnad, men det finns olika på olika årsmodeller & den ska alltid programeras mot din bil.
Ditt lås är inte trasigt.
Alla svensksålda bilar har blokerat låsläga= man kan inte öppna dörren innefrån om bilen är låst
av sam99
Tack till all hjälp.
Har beställd från skroten 1000:- igår byte PDM och fungerade allt med engång. :lol:
av Jocke74
Jocke74 skrev:Välkommen i klubben då!
Köpte en V70XC för ett par veckor sedan, men där poppar låset upp efter att bilen blivit varm innuti. Man kan se att den inte har någon ström då knappen till elhissen inte lyser, dock så brukar den först börja att blinka efter ett par kilometer, och sedan lyser den som den ska. Då brukar tempmätarn också komma igång!
Ska göra lite test imorgon med en värmefläkt och riva lite till! Får se om jag hittar någon lösning! Troligtvis trasig strömkrets i PDM-modulen enligt en kompis! Brukar vara kylrelaterat.
// Jocke
Får väl citera mig själv!
Var på skroten (JB i Jönköping) och köpte en begagnad för 1345kr. Den skulle enl. dem vara tillverkad senare än den som redan satt i dörren, men helst samma år för att garanterat fungera. Kopplade in den och allt funkar som det ska sedan dess.
Hade även isär den gamla och lät en kompis gå över de lödningar som verkade hantera mera ström, men utan resultat. Kollade även kretskort efter synbara sprickor eller defekter under mikroskop, men utan resultat.
av svda
Jocke74 skrev:Får väl citera mig själv!
Var på skroten (JB i Jönköping) och köpte en begagnad för 1345kr. Den skulle enl. dem vara tillverkad senare än den som redan satt i dörren, men helst samma år för att garanterat fungera. Kopplade in den och allt funkar som det ska sedan dess.
Hade även isär den gamla och lät en kompis gå över de lödningar som verkade hantera mera ström, men utan resultat. Kollade även kretskort efter synbara sprickor eller defekter under mikroskop, men utan resultat.
På min fars V40 -01 funkade skyltbelysningen lite till och från. Enligt Murphys lag så funkade den när jag hade tid att felsöka men inte annars och skulle deffinitivt inte funka vid besiktning.

Mycket jobb blev det, men jag lyckades till sist lokalisera felet till den CEM som sitter under ratten. Sånt här brukar jag kunna laga. Inspektion och omlödning men icke. Felet visade sig vara ett Fujitsu-relä som funkade lite då och då och var omöjligt att få tag på.

Tog reda på att jag måste ha en från V40 inte S40 annars skulle bakrutetorkaren sluta funka alt. skulle man behöva betala Volvo en massa pengar för omprogramering. Köpte på skroten för 600 kr.
Vill minnas att Volvo ville ha 4500 kr, så det blev rättt hyfsad timpenning trots de många timmar gick åt.
av sam99
jag kollade på min gamla PDM det allt såg nomalt utom en stor ic som verkade hade bränts det var bublor på den.
Det Pdm som köpte var på samma år

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]