Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nu har RICA lagt upp grafer för nya 1,6T3 samt 2,0 T5. Nu är det bara T4 som fattas men man kan gissa ungefär hur den kommer se ut :)

För er som är intresserade har jag lagt in T3, 2,0T, T5 samt 2,5FT i samma graf för jämförelse:

Bild

Intressant att se T5 för mig som kör 2,5FT idag.

edit: Det är alltså originalprestanda. Inte de trimmade varianterna.

OBS! Någon har tidigare poängterat att RICAS grafer ger för låga värden under 1500 varv. Detta beror sannolikt på att RICA mäter "flygande/rullande" till skillnad mot tex RRI som mäter fullastprov, dvs RRI låter varvet ligga kvar tills de uppnår fullt laddtryck och flyttar sedan varvet till nästa mätpunkt. Man kan tvista om vad som är rätt och fel men så ligger det iaf till :)
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
Intressant!

T5 ser ju klart trevligast ut och verkar klart piggare än FT. Grafen indikerar ca 20 hk mer, dessutom en mycket roligare/spetsigare effektutveckling. Givet att Volvo säljer V70 FT med R-Design för 299 kkr har jag dock svårt att se att T5 skulle bli någon hit i Sverige...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Arese skrev:Intressant!

T5 ser ju klart trevligast ut och verkar klart pigagre än FT. Grafen indikerar ca 20 hk mer, dessutom en mycket roligare/spetsigare effektutveckling. Givet att Volvo säljer V70 FT med R-Design för 299 kkr har jag dock svårt att se att T5 skulle bli någon hit i Sverige...
Ja fast den ligger lägre i effekt vid alla varvtal (ca 10hk) utom då den närmar sig toppeffekten och dessutom har den 20Nm mindre i vrid än 2,5FT i nästan hela registret. MEN den går troligtvis att få med Powershift och det kommer kanske att uppväga de nackdelarna :)

Skall bli intressant att provköra men om de inte Etanolkonverterar den så är den mer eller mindre död enligt min mening. I synnerhet då en stor majoritet av dessa motorstarkare bilar säljs som tjänstebilar och miljöavdraget gör just nu ca 800 kr/månad vilket inte är lite i sammanhanget. Även som privatbilist så gynnas man ju av skattefrihet i 5 år har jag för mig och då försvinner hela T5:ans fördelar kan jag tycka.

Provkör 2,0T - det är samma motor men 203 hästar. Karaktären är likvärdig som 240-hästaren.
Användarvisningsbild
av FWH
Racetwin2 skrev: MEN den går troligtvis att få med Powershift och det kommer kanske att uppväga de nackdelarna :)
Nu har jag inte kört Powershift själv, men jag har mest hört dåligt om den. ??:-/
Användarvisningsbild
av Racetwin2
FWH skrev:
Racetwin2 skrev: MEN den går troligtvis att få med Powershift och det kommer kanske att uppväga de nackdelarna :)
Nu har jag inte kört Powershift själv, men jag har mest hört dåligt om den. ??:-/
Jag har bara kört Powertronic i 2,0F både en 08:a och en MY11 och jag upplevde MY-11:n som mycket bättre. Tror man gjort något åt mjukvaran. Prestandamässigt skall den inte vara en höjdare då den på T4 skall ge SÄMRE acceleration än manuell. Det står även att den har sämre förbrukning än manuell men det är en sanning med modifikation då T4 manuell har start/stopp-funktion vilket gynnar den i Europatestet. Jag gillar den bättre än Geartronicen men det finns delade meningar här på forumet om det. Sedan tror jag också Volvo lagt MINIMALT med utveckling på Powershiftlådan från Getrag. Kanske jobbar man in mjukvaran bättre nu om den kommer upp i volym?
av Arese
Racetwin2 skrev:
Arese skrev:Intressant!

T5 ser ju klart trevligast ut och verkar klart pigagre än FT. Grafen indikerar ca 20 hk mer, dessutom en mycket roligare/spetsigare effektutveckling. Givet att Volvo säljer V70 FT med R-Design för 299 kkr har jag dock svårt att se att T5 skulle bli någon hit i Sverige...
Ja fast den ligger lägre i effekt vid alla varvtal (ca 10hk) utom då den närmar sig toppeffekten och dessutom har den 20Nm mindre i vrid än 2,5FT i nästan hela registret. MEN den går troligtvis att få med Powershift och det kommer kanske att uppväga de nackdelarna :)

Skall bli intressant att provköra men om de inte Etanolkonverterar den så är den mer eller mindre död enligt min mening. I synnerhet då en stor majoritet av dessa motorstarkare bilar säljs som tjänstebilar och miljöavdraget gör just nu ca 800 kr/månad vilket inte är lite i sammanhanget. Även som privatbilist så gynnas man ju av skattefrihet i 5 år har jag för mig och då försvinner hela T5:ans fördelar kan jag tycka.

Provkör 2,0T - det är samma motor men 203 hästar. Karaktären är likvärdig som 240-hästaren.
2,0T ser ju klart tröttare ut på toppen än T5 enligt Rica. Mer lik en FT, där vridkurvan också dalar tidigt. Över 5800 varv verkar ju dessutom 2,0T ha högre effekt än FT:n... FT och 2,0T har mer "glidarkaraktär" medan T5 lär uppskattas av aktiva förare om man ska tro Rica.

Men som sagt, med nuvarande skatteregler så lär ju inte T5:an ha en chans mot FT:n försäljningmässigt även om den är snabbare, har trevligare effektutveckling och är 10% snålare. Särskilt inte som Volvo rabatterar FT:n hårt.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nu har Rica även lagt upp T4:an. Jag uppdaterade datan i grafen.

Intressant att steget är så stort från T3 & T4 och upp till 2,0T och T4. Man ser tydligt att T3 och T4 med stor sannolikhet är samma grundmotor även vad avser turbon men med olika mjukvara. De är i princip helt identiska upp till 3250 rpm.

Har ju varit diskussioner om detta tidigare men nu finns ju risken att kunder köper T3 och trimmar för 5KKr-10KKr och får motsvarande en T4 eller ännu mer.......

Bild

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]