NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danneh
Hör tyvärr inget ljud förutom motorn.
Saknar dessutom säkring nr. 5 som ska vara till tillsatsvärmaren?!

Köpte bilen i augusti, bilhandlaren lovade mig muntligt att det fanns tillsatsvärmare för det sitter alltid standard på nyare bilar sa han.
Pratade med andra bilhandlare också (volvo) och dem sa samma sak.
Dock står det i bruksanvisningen ordet "tillval" och "vissa länder".
Min bil kommer från Italien.

Har luskat runt på nätet och konsumentköplagen vad jag förstår säger att jag kan reklamera köpet inom 6 månader om felet är av väsentlig betydelse för mig. Även då det gäller muntliga saker...

Förbannad...eller hetsar jag upp mig i onödan?
danneh skrev: Min bil kommer från Italien.
Din bil har med all säkerhet inte någon tillsatsvärmare. Dags att ställa säljaren mot väggen.
av jumu01
Bilar som säljs i mellan- och sydeuropa saknar nästan till 100% dielselvärmare och dessa bilar brukar vara utan stolsvärmare också, satsa på bilar som säljs i Sverige om du vill ha ett värmepaket utrustad för nordiskt klimat även danska bilar brukar ha lika illa ställt med värmepaketet som sydeuropeer!
Häv köpet om möjligt!
av danneh
Var in på Volvo idag och fick konstaterat att bilen saknar tillsatsvärmare.
Försäljaren påstod att alla volvobilar hade det som standard när jag frågade om det var det i den jag var spekulant på.

Imorgon blir det ett samtal till konsumentrådgivningen för att få kött på benen.
av danneh
Victory!!!

Ringde bilförsäljaren idag och påtalade problemet med att bilen saknar tillsatsvärmare som han hade utlovat finnas i bilen.
Fick diverse dumma svar bla. att om det är lite bränsle i tanken stängs värmaren av, är det -20 ute så går inte värmaren osv.
Men det var inte det som var problemet, problemet var att du ljög för mig, mitt förtroende för dig är nästintill Noll sa jag som slutkläm.

Efter en timme ringer en bilmek och erbjuder sig montera elektrisk motorvärmare, men har jag redan. Sen skulle jag tanka fotogen i bilen för då skulle det hända grejer minsann!
Men det ena efter det andra förslaget så jag rent ut att jag ville häva köpet sen avslutade vi samtalet. (Bilmeken är ett oberoende företag mot bilfirman, dem har inga andra affärer ihop än att ge jobb åt varandra.)

Ringde sedan bilförsäljaren igen:
Dummaste jag hört: Jag köpte en dyr lägenhet där det utlovades kabeltv men det fanns det inte, så vad ska jag göra åt saken?
-Vad har det min bil att göra? Min bil saknar utrustning som du lovade fanns!
-Jag vill inte ha kvar bilen.
Iaf så kom vi fram till att antingen så häver vi köpet eller så letar vi upp en likvärdig bil...lär bli det senare, men mitt motkrav var att den bilen skall ha en full genomgång av M-testcenter och det gick han med på.
Får se efter nyår, han var bortrest under jul/nyår.

Tack för all hjälp och tips jag fått!
Nu hoppas vi på travpengar på V75an på torsdag så blir det en sprillans ny volvo istället. :lol:

GOD JUL
av danneh
Hur ska jag agera nu?
Ringde bilhandlaren i måndags, skulle då maila hans kompanjon.
Gjorde det i måndags också.
Ringde igår och påminde.
Inget svar.
Struntade i att ringa och åkte dit i egen hög person.

Då hade han mailat alldeles strax före jag kom.
Han erbjöd 105000:- för våran bil, den är ju äldre nu åsså har du ju kört med den var orsaken.
Jag köpte den för 120000:- i augusti.
5 månader...rimligt?

Häva köpet ville han inte, då fick jag ringa ARN tyckte han (via mail).
Byta, helt ok enligt honom.
Har nu iaf lånat denna bil.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... m?ca=4&w=1

Nackdelar mot den vi har nu:
5växlad, men har det egentligen någon större betydelse?
Stötdämparna helt slut fram, men det får han fixa isåfall.
Sämre utrustning, jmf Kinetic mot Momentum.

Fördelar:
Lägre miltal.
Svensksåld.
Dieselvärmare med tidur.
Stolsvärme.
Dragkrok.
Snyggare färg och inredning.
Enda kända felet vid provkörning jämtemot den vi har: Stötdämparna fram.

Den bilen jag köpte i Augusti av firman är en V50 2.0D (Italienimport) UTAN tillsatsvärmaren som är standard i SE.
17777mil nu, 17200 vid köpet.
årsm. 2006.

/Danne
Hur mycket har du kört? Tiden är nästan ovesäntlig i detta fall. Jag skulle nog nöja mig med 105-110 i inbytespris. Har för mig att man räknar av typ 30 kr milen när kan skall återlämna en bil.

Ta pengarna å köp en bil av en annan firma, varför skall de tjäna pengar på att du vart lurad?
Har kört ca. 500mil och det blir 15000:- så det är väl rimligt.
Nä jag känner egentligen inte för att köpa av dem igen...det är grejen.
Men är det samma sak att häva köpet och få tillbaka ALLA pengar, dvs 120´ som att få tillbaka inbytespriset?
Säljaren vill inte häva köpet, det skrev han i ett mail till mig.
Isåfall skulle jag kontakta ARN.
Har aldrig haft kontakt med dem förut, men det lär kunna ta ett tag va?
Inget av alternativen är orimliga. Välj det du orkar. Jag skulle inte orka med ARN process för att få tillbaka hela summan. Kanske kan du få en bra deal på den andra bilen som plåster på såren.
StringerBell:
Inne på det spåret själv, att försöka få till ett bra pris på den jag nu lånat istället.
I framtiden: Jag vet ju faktiskt mina rättigheter som konsument och säljaren känner även till detta.
Med andra ord: Blir det bekymmer så drar jag mig inte att kontakta dem återigen, inte för att jag önskar fel på bilen men man kan ju aldrig vara säker.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]