Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plisken65
Hejsan
Bilen stendog i morse på väg till jobbet, fanns ström i den men startade inte. Kunde inte heller höra det lilla surrandet från bränslepumpen när jag slog på tändningen. Fick lite hjälp förut och felsöka koder men det finns inte nån som vi hittade. Undrar nu om det kommer upp en felkod när pumpen e trasig?
av greenbay
Håll i bränslerailen medan en medhjälpare slår på tändningen.
Om pumpen går känns ett "surrande" i railen de första sekunderna.
/greenbay
av plisken65
Tryckte in ventilen på insugets sida men där var det ingen bensin alls i...... provade även med tändningen på men ingen bensin då heller..... pumpen kostar bara 2700 på volvo... med min volvo rabatt.....blir en för 1690 på mekonomen istället tror jag
av plisken65
Hörde av en här på jobbet som råkade ut för samma sak men då var det vevaxelgivaren som ej fungerade och han fick ej heller felkod...... nån här som råkat ut för detta??
av *pettson*
plisken65 skrev:Hörde av en här på jobbet som råkade ut för samma sak men då var det vevaxelgivaren som ej fungerade och han fick ej heller felkod...... nån här som råkat ut för detta??
Sånt händer, sällan, men det händer. Men det är ju väldigt enkelt att kontrollera.
Lossa locket till reläerna. Ta loss bränslepumpsreläet. Antingen byglar du reläuttaget så pumpen går jämt. Eller om du nu inte vet hur man gör det så tar du två mejslar, bänder till så locket på bränslereläet lossnar. Monterar tillbaka det utan lock. Tar ett finger och pressar ihop relätungan. Nu tvångskör du pumpen utan givare. Går pumpen? Ja då är pumpen okej och en givare är kass eller startspärren är i(beror på årsmodell). Går inte pumpen? Ja då är pumpen ett problem.
Svårare än så behöver det inte vara.
Användarvisningsbild
av camaro69
plisken65 skrev:Tryckte in ventilen på insugets sida men där var det ingen bensin alls i...... provade även med tändningen på men ingen bensin då heller..... pumpen kostar bara 2700 på volvo... med min volvo rabatt.....blir en för 1690 på mekonomen istället tror jag
På Volvo får du en komplett tankarmatur.

På Mekonomen får du bara en Boschmotor, sedan får du pilla isär den gamla armaturen och fippla med elkablarna för att sedan plocka ihop allt och hoppas att allt fungerar igen.
av plisken65
Har nu byglat mitt bränsle relä men pumpen går ej. Har ström till relät och till säkringen, men ingen ström bak till pumpen. (har testat med testmejsel bara, har ingen riktig mätare). Säkringen är hel. Tacksam med fler ideer om vad det kan vara för fel. Bilen är en 850Turbo med aut. 94:a, vet ej om det är startspärr på den. mvh Johnny
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]