Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FWH skrev:Rätt svårt att jämföra så olika bilar som en Mini Countryman och en S350! :shock:

Men i vilket fall borde någon skicka ett exemplar av denna tidning till Collin på AB... :wink:

hahaha, ja han borde få ett nummer i näven.
Ams ifrågasätts ju aldrig när det handlar om deras acc-tider när de jämförs med forummedlemmar och olika företags påståenden, så att plötsligt vända om och ifrågasätta deras tester så fort volvo gör bra ifrån sig kan vi nog avfärda som jantelag ganska snabbt.

Inte kan väl svenskar vara bäst?

Men för att gå tillbaka till ämnet så är det ju helt klart glädjande. Kul att volvo fått till en sån högpoängare! Tänk om de bara började erbjuda denna eminenta AWD till fler motoralternativ också. Då skulle man nog kunna plocka åtminstone ett par kunder som nu måste hoppa över till xdrive eller quattro. Eller andra alt, förstås.
Mycket glädjande testresultat!

Vilka underlag kördes testet på - torrt, vått, snö, is? Coolt om man kan köra en torr handlingbana snabbare med en D5:a än en RS5 !

Vad användes för däck?

Tycker att vår XC60 har funkat mycket bra denna vinter, grym stabilitet och framkomlighet för våra behov. Enda nackdelen jag upplevt är viss torque-steer och väldigt frånvarande styrkänsla (vanligt Volvo-problem förvisso).

Mvh
Arese
Efter lite googlande tycks 6.5s vara den officiella tiden. Det har ju stötts och blötts på forumet huruvida detta verkligen är relastiskt, men har AMS klippt den tiden med 0,6s kan vi nog vara ganska säkra på att volvo utförde testet med sommardäck på baris.
Fulla.

Hur sedan deras marknadsavdelning tänkte när de stämplade högprestandamotorn med sämre siffror än den faktiskt kan prestera kan man ta sig en god funderare på.
Ja det är 0-60 km/h som avsees inget annat, och det var en D5 AWD som testades "ohne ESP".
Underlaget hittar jag inget om, det står säkert men min tyska är för dålig, men det är förmodligen inte barmark då hela testet görs på snö och is.

Däcken varierar mellan Dunlop Wintersport 3D, Goodyear UG Performance, Conti T810 S och Pirelli Sottozero II (bla V60).
riha skrev:
FWH skrev:Rätt svårt att jämföra så olika bilar som en Mini Countryman och en S350! :shock:

Men i vilket fall borde någon skicka ett exemplar av denna tidning till Collin på AB... :wink:

hahaha, ja han borde få ett nummer i näven.
Japp, jag tar på mig att se om det är möjligt att få tag på ett nummer online och skicka till Collin. Med hälsning från några "volvoägare". Borde inte kosta mer än 80-100:- att få den levererad i pappersformat till Aftonblaskans motoravdelning.
Någon som har direktlänk till hemsidan där testet presenteras? Ams.de?
M V H
---> Matz

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]