Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palvi
Har nyligen köpt mig en 850-93
Ska besikta den i eftermiddag och jag har under de senaste dagarna fixat till den inför den stora dagen. Bytt bromsar m.m
När jag körde en egen besiktning i garaget förut så upptäcker jag att tutan bara fungerar ibland.
Man fick sitta och dutta på ratten och ibland kom det en signal ibland inte.
Började med att söka runt på internet och fann en del tips.

1. Ny jord från rattstång
2. Bänna kabelskon som sitter inne i ratten för bättre kontakt.

Har kikat på dessa två men får det inte alls att fungera. Har haft bort airbagen för tredje gången nu och börjar bli smått frustrerad och ber snällt om eran hjälp!

Jag har testa att koppla ström direkt till tutan och det ljuder så fint.
Mäter jag med multimeter i kontakten så får jag inget utslag. Av vad jag har läst så skall det vara konstant ström.
Kablarna ser fina ut då min tuta är placerad skyddad vid torpedväggen. Säkringen kollad.

Hur går jag vidare nu?

Sen undrar jag om jag har gjort rätt enl. punkt 1 & 2.
Här är två bilder hur jag gjort... Bild
Sladden drog jag till en jordkontakt som sitter bredvid "spaken" man öppnar huvlåsen med.

Bild Jag antar att det är vid min röda pil som man kan ta en plåtskruv för att få bättre kontakt. Först var jag på den kontakten som jag har ringat in med blått men det kändes fel :shock:

Kan också tillägga att min SRS lampa lyser nu. När jag tog lös den för andra gången så hade kontakten till airbagen lossnat och jag trodde att det skulle hjälpa att trycka in den ordentligt och sen skulle det fungera. Men lampan lyser ändå :evil: måste man släcka felkod med diagnosinstrument eller ska den slockna av sig själv?
av Palvi
Mitt problem är numera löst :D
Jag tror att problemet var en beläggning på ringen som sitter bakom ratten. Skrapade rent med en skruvmejsel. Samt så flyttade jag min jordkabel lite.
Fixade srs lampan också genom att nollställa felkoden.
Men sen lös ABS lampan istället :shock: Aj fasen tänkte jag. Fanns ingen fel kod.
Körde några meter med bilen så slocknade den.

Nu är det bara att hålla tummarna att den går igenom SBP.
av *pettson*
Men vänta nu..Tutan vid torpedväggen är till billarmet, den ska tuta om bilens larm utlöser..
Tutorna till bilen för att signalera (två st, en lågton och en högton) hittar du i fronten bakom grillen om du nu inte har en mycket udda modell eller hemsmide?
av Palvi
*pettson* skrev:Men vänta nu..Tutan vid torpedväggen är till billarmet, den ska tuta om bilens larm utlöser..
Tutorna till bilen för att signalera (två st, en lågton och en högton) hittar du i fronten bakom grillen om du nu inte har en mycket udda modell eller hemsmide?
Tyckte väl att den var placerad lite väl långt in i motorrummet med tanke på att ljudet lär dämpas något jämfört med om den är frontmonterad. Men tanken slog mig aldrig att det var larmets tuta :D Men det borde ju vara så, ska kolla det. Den lät i alla fall likadant när den fick ström som min tuta låter på ratten.

Kan någon kanske bekräfta att det är rätt ställen på bilderna som jag grejjat med. Kan ju vara bra för andra som söker informationen i framtiden.

Mvh Robin
av Groover
Detta med att lossa airbagen, hur går det till? Törs inte börja utan att veta om den skall bändas/dras rakt ut eller...? Verkar inte rimligt att man hittar ngt under "loggan" i centrum eller hur?
Användarvisningsbild
av js1
Om du vrider ratten 90° så hittar du två djupa hål på baksidan. (Du får först vrida på ena och sen på andra hållet) Lååångt därinne sitter en torx i varje hål som håller airbagen.
(Inget "bända" framifrån :wink: )

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]