- ons 05 jan 2011, 08:23
Har nyligen köpt mig en 850-93
Ska besikta den i eftermiddag och jag har under de senaste dagarna fixat till den inför den stora dagen. Bytt bromsar m.m
När jag körde en egen besiktning i garaget förut så upptäcker jag att tutan bara fungerar ibland.
Man fick sitta och dutta på ratten och ibland kom det en signal ibland inte.
Började med att söka runt på internet och fann en del tips.
1. Ny jord från rattstång
2. Bänna kabelskon som sitter inne i ratten för bättre kontakt.
Har kikat på dessa två men får det inte alls att fungera. Har haft bort airbagen för tredje gången nu och börjar bli smått frustrerad och ber snällt om eran hjälp!
Jag har testa att koppla ström direkt till tutan och det ljuder så fint.
Mäter jag med multimeter i kontakten så får jag inget utslag. Av vad jag har läst så skall det vara konstant ström.
Kablarna ser fina ut då min tuta är placerad skyddad vid torpedväggen. Säkringen kollad.
Hur går jag vidare nu?
Sen undrar jag om jag har gjort rätt enl. punkt 1 & 2.
Här är två bilder hur jag gjort...
Sladden drog jag till en jordkontakt som sitter bredvid "spaken" man öppnar huvlåsen med.
Jag antar att det är vid min röda pil som man kan ta en plåtskruv för att få bättre kontakt. Först var jag på den kontakten som jag har ringat in med blått men det kändes fel :shock:
Kan också tillägga att min SRS lampa lyser nu. När jag tog lös den för andra gången så hade kontakten till airbagen lossnat och jag trodde att det skulle hjälpa att trycka in den ordentligt och sen skulle det fungera. Men lampan lyser ändå :evil: måste man släcka felkod med diagnosinstrument eller ska den slockna av sig själv?
Ska besikta den i eftermiddag och jag har under de senaste dagarna fixat till den inför den stora dagen. Bytt bromsar m.m
När jag körde en egen besiktning i garaget förut så upptäcker jag att tutan bara fungerar ibland.
Man fick sitta och dutta på ratten och ibland kom det en signal ibland inte.
Började med att söka runt på internet och fann en del tips.
1. Ny jord från rattstång
2. Bänna kabelskon som sitter inne i ratten för bättre kontakt.
Har kikat på dessa två men får det inte alls att fungera. Har haft bort airbagen för tredje gången nu och börjar bli smått frustrerad och ber snällt om eran hjälp!
Jag har testa att koppla ström direkt till tutan och det ljuder så fint.
Mäter jag med multimeter i kontakten så får jag inget utslag. Av vad jag har läst så skall det vara konstant ström.
Kablarna ser fina ut då min tuta är placerad skyddad vid torpedväggen. Säkringen kollad.
Hur går jag vidare nu?
Sen undrar jag om jag har gjort rätt enl. punkt 1 & 2.
Här är två bilder hur jag gjort...

Sladden drog jag till en jordkontakt som sitter bredvid "spaken" man öppnar huvlåsen med.
Jag antar att det är vid min röda pil som man kan ta en plåtskruv för att få bättre kontakt. Först var jag på den kontakten som jag har ringat in med blått men det kändes fel :shock: Kan också tillägga att min SRS lampa lyser nu. När jag tog lös den för andra gången så hade kontakten till airbagen lossnat och jag trodde att det skulle hjälpa att trycka in den ordentligt och sen skulle det fungera. Men lampan lyser ändå :evil: måste man släcka felkod med diagnosinstrument eller ska den slockna av sig själv?
)
- By klacken