Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerJohan
Är det någon som vet om man ev. kan "lura" systemet om man har råkat rensa sitt partikelfilter fullständigt så att det blivit fritt blås?
Som jag förstått det finns det 2 slangar som går till en givare som mäter tryck före och efter filtret. Nu när det är fritt blås så blir värdena felaktiga och man får en felkod som gör att bilen går som en gammal traktor. Kan man strypa någon av slangarna eller koppla bort givaren på något sätt? Eller måste man helt enkelt köpa nytt filter?

Supertacksam för tips!

PJ
PerJohan skrev:Är det någon som vet om man ev. kan "lura" systemet om man har råkat rensa sitt partikelfilter fullständigt så att det blivit fritt blås?
Som jag förstått det finns det 2 slangar som går till en givare som mäter tryck före och efter filtret. Nu när det är fritt blås så blir värdena felaktiga och man får en felkod som gör att bilen går som en gammal traktor. Kan man strypa någon av slangarna eller koppla bort givaren på något sätt? Eller måste man helt enkelt köpa nytt filter?
Supertacksam för tips!
PJ
Nope. Går inte på Volvo, såvida du inte hittar någon sällsynt person som kan ändra i systemets grundparametrar.
Så om du nu rensat filtret får du nog tyvärr kila till en skrot och köpa ett nytt.
Volvos system går inte lura på samma enkla sätt som t.ex. BMW, volvo lägger även in bland annat en automatisk regenerering av PF efter xx liter förbrukat bränsle, och har kontinuerlig bevakning av sensorvärdena både "uppåt och neråt". Inte som BMW, den läser bara sensorvärdets förändring i en riktning.
Finns mer diskussion om detta här om du söker.
Ok, då var alltså ett dumt beslut att slå sönder filtret.... Problemet var att det blev HELT igensatt och totalt blockerade avgaserna. Förutom att bilen stannade så brändes givaren sönder av värme och tryck från första slangen på PF. En mindre verkstad som jag frågade tyckte att det borde fungera utan filter. Not!
Man får väl sätta in ett nytt filter och hålla tummarna för att det inte blir igensatt på nytt. Har haft på en trimbox från Promotech, kanske den som gjort att den sotat igen? Det är väl bäst att ta bort den när an testar på nytt.
Tips på vart man hittar ett PF?

Tack!

Mvh
PJ
PerJohan skrev:Har haft på en trimbox från Promotech, kanske den som gjort att den sotat igen? Det är väl bäst att ta bort den när an testar på nytt.
Tips på vart man hittar ett PF?
PJ
Promotech??? Där har du nog själv svarat på din fråga om varför partikelfiltret har pajat!
Sådana simpla "boxar" som KCR, promotech, och allt vad de heter har inget att göra i en modern dieselbil! De är inget annat än bondfångeri.
Denna sanning har avhandlats i massvis med trådar, både här och på andra forum.

Du fick tyvärr uppleva detta den dyra vägen.
Men var glad för att det var "bara" ditt partikelfilter som gick sönder, dessa "boxar" kan ställa till med mer än så...

Jag skulle i.a.f. testa att köpa ett beg PF på en skrot. Det finns nog gott om dom på bildelsbasen eller laga.se.
Ja, billiga boxar är nog skit men vad ska man ha för program då?
Läste på ett annat forum att det var någon som påstod sig kunna laborera med systemet så att man kunde köra med rensat PF. Kanske bara skryt utan förankring i verkligheten?
Du har ju t.ex. BSR, Polestar, RICA.
Personligen skulle jag nog ha valt Polestar just av den anledningen att Volvo "godkänt" dom med bibehållna garantier.
Det tyder med säkerhet på att de inte har fipplat ihop någon skit mjukvarumässigt,
och att det harmoniserar med alla övriga parametrar som PF, låda o.s.v.
De andra är nog inte dåliga de heller, men Polestar skulle just av den anledningen fått min slant.

De enda jag hört som programmerar om Volvos styrenhet och tar bort PF-regenereringen mm är någon firma i Polen.
Kostar 1250 zl. Det kanske finns någon med dessa kunskaper på hemmaplan med, men jag har inte hört talas om någon, ännu..
av linkan62
Pratade med TBRacing om boxar till disel. Han varnade absolut för dessa då vissa partikelfilter hade sprängts pga av boxar med dålig programvara som bara manipulerar gassignalen + lite annat trix. Antar att det finns flera defekter som dessa boxar kan göra, som någon antyder...

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]