Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#484004
grålle1 skrev:Enligt min uppfattning har inte S/V60 (eller någon annan Volvo för den delen) några DRL! De små positionsljusen, allmänt även kallade "DNA-ljus" som sitter mellan strålkastarna och grillen har alldeles för svagt ljus och dålig spridning för att klassas som DRL! Jämför med Audis, Mercedes, Skodas, Fords o.s.v. o.s.v.... Volvos är i jämförelse svaga som parkeringsljus.

Men eftersom dimljus verkar försvinna på Volvos modeller så kanske det är på gång något DRL-liknande där?

Sen beror det ju på hur man definierar DRL.... vanligt halvljus är ju också DRL!?!
Som jag har förstått så ska väl DRL vara av typen LED för att spara ström och därmed lägre bränsleförbrukning? ?:-/
#484132
PalmE skrev:
Falstaff skrev:Får inget intryck att det måste vara LED om man läser EUs publikation : http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en
Det står att dom ska dra lite ström och det är ju med andra ord LED, xenon räknas ju inte som DRL iaf. Dessutom får inte halvljus och DRL lysa samtidigt.

Att de skall dra lite ström är inte lika med LED.
Att vi inte idag har glödlampor kvar längre av äldre typ betyder inte heller att de har ersatts av LED enbart.
Det finns säkert gott om alternativ som drar mindre "ström" än vad vanliga halvljus gör idag.

Det hade varit bättre med en specifikation över vad de menar med "lite ström".
#484134
Detta gillade jag INTE:

"When it is dark the driver has to switch on the driving lights manually. In this case the DRL goes off automatically."


Vadå slå på MANUELLT!!!!!??
Det kan väl fan skötas per automatik istället med någon form av ljussensor eller liknande. Jävla jobb annars ju.
#484161
riha skrev:Detta gillade jag INTE:

"When it is dark the driver has to switch on the driving lights manually. In this case the DRL goes off automatically."

Vadå slå på MANUELLT!!!!!??
Det kan väl fan skötas per automatik istället med någon form av ljussensor eller liknande. Jävla jobb annars ju.
Ja, det var det som var min ursprungsfråga i tråden - om man har implementerat automatic headlight switching på nya S60. Att bending lights stängs av automatiskt vid dagsljus måste ju innebära att det finns någon sorts twilight sensor i fronten på bilen. Varifrån kommer ditt citat ovan? Inte från instruktionsboken va?
#484165
grålle1 skrev:Enligt min uppfattning har inte S/V60 (eller någon annan Volvo för den delen) några DRL! De små positionsljusen, allmänt även kallade "DNA-ljus" som sitter mellan strålkastarna och grillen har alldeles för svagt ljus och dålig spridning för att klassas som DRL! Jämför med Audis, Mercedes, Skodas, Fords o.s.v. o.s.v.... Volvos är i jämförelse svaga som parkeringsljus.

Men eftersom dimljus verkar försvinna på Volvos modeller så kanske det är på gång något DRL-liknande där?

Sen beror det ju på hur man definierar DRL.... vanligt halvljus är ju också DRL!?!
Definitionerna på de olika ljuskällorna på bilem finns listade på Wikipedia. Främre positionsljuslampor skall ha en ljusintensitet mellan 4 och 125 candela medan en DRL-lampa i sin ljusaxel skall ha minst 400 cd. Dock får den inte utstråla mer än 1200 cd i någon riktning. Jag är övertygad om att Volvo uppfyller detta för annars hade S60 inte certats.

Halvljuslampor används i dagens bilar ofta som DRL, men detta blir alltså förbjudet på nybyggda bilar i EU fr.o.m februari 2011.
#484172
Att man inte får ha annan belysning, inkl. bakljus tillsammans med drl måste vara missuppfattat av TS. Varför ska man ha lysen fram så man syns, men inte bak? Bägge ljusen är lika viktiga för att synas. Utan bakljusen är det omöjligt att snabbt kunna se om en bil är i gång och därmed en potentiell fara.
#484184
Vet inte om du syftar på mig när du skriver TS. Hur som helst då har du rätt i att det inte är FÖRBJUDET att ha positionsljus (fram, bak eller på sidan) tända under dagtid. Det som är förbjudet är att ha dem tända tillsammans med funktionsspecifika DRL-lampor. När dessa DRL-lampor ät tända får, med den nya lagstiftningen, inga andra exteriöra lampor (förutom bromsljus naturligtvis) vara tända på bilen. Det är dock alltid TILLÅTET att slå över till halvljusläge när som helst på dagen, vilket du naturligtvis bör göra när det börjar skymma eller du kör in i en tunnel. Om bilen har AHS (automatic headlight switching) så sker detta automatiskt, vilket den här tråden handlar om. Min förhoppning var att Volvo Cars har fått in AHS i sina MY11-bilar även om det inte är lagstadgat ännu. Annars får man vara på sin vakt och manuellt slå över till halvljusläge när det börjar skymma eller man kör in i en tunnel, vilket naturligtvis lätt kan missas och därmed skapa en farlig situation. Det är detta som har debatteratd flitigt.

Bakre positionsljus ("bakljus") fyller ingen funktion i fullt dagsljus då de är för svaga. Hittar inga uppgifter på lagstadgad ljusintensitet från dessa lampor men det borde väl ligga i ungefär samma område som de främre positionsljuslamporna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22

Är det vänstra drivaxeln du inte f&arin[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]