Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Racetwin2 skrev:Det sitter långt ner. Nästan vid handtaget till motorhuven. Du ställa dig på knä utanför förardörren på ser du det. Det är inte täckt av en lucka. Skriv gärna hur det gick.

Vad jag har förstått skall volvo ha SIS-Standard på protokollet om du ev behöver ange det. Lycka till!

Tack för detta. Jag skall testa imorgon. Återkommer.
LanFan skrev:Blev lite medryckt av den här tråden och inhandlade en Garmin 1695 och en Ecoroute HD. Var just ute och provkörde och det funkade bara fint. Vad visar er spjällägesmätare? Min mätare varierade bara mellan 89-91%. :???: Jag trodde att det var trottelpositionen och att den borde variera mer. Kör D5 my10.
\\LF
Min varierar mer än så men om jag skall vara ärlig så har jag inte den i displayen utan har valt andra parametrar att visa i graferna i stället.

Vilka parametrar får du ut? Du ser tidigare i tråden vilka jag får med (10 st). Jag saknar bl.a. laddlufttryck (intake manifold pressure) samt emissionsinformation. Får du med det? Intressant att jämföra vad som skiljer D5 och 2,5FT i vilka parametrar vi får ut :)
LanFan skrev:Blev lite medryckt av den här tråden och inhandlade en Garmin 1695 och en Ecoroute HD. Var just ute och provkörde och det funkade bara fint. Vad visar er spjällägesmätare? Min mätare varierade bara mellan 89-91%. :???: Jag trodde att det var trottelpositionen och att den borde variera mer. Kör D5 my10.
\\LF
FWH skrev: En diesel har väl ingen trottel, varvtalet styrs väl bara av injicerad mängd bränsle, är det inte så?
Racetwin2 skrev: Min varierar mer än så men om jag skall vara ärlig så har jag inte den i displayen utan har valt andra parametrar att visa i graferna i stället.

Vilka parametrar får du ut? Du ser tidigare i tråden vilka jag får med (10 st). Jag saknar bl.a. laddlufttryck (intake manifold pressure) samt emissionsinformation. Får du med det? Intressant att jämföra vad som skiljer D5 och 2,5FT i vilka parametrar vi får ut :)
En FT har ju garanterat en trottle vilket jag inte tror att dieseln har.
Racetwin2 skrev: Vilka parametrar får du ut? Du ser tidigare i tråden vilka jag får med (10 st). Jag saknar bl.a. laddlufttryck (intake manifold pressure) samt emissionsinformation. Får du med det? Intressant att jämföra vad som skiljer D5 och 2,5FT i vilka parametrar vi får ut :)
Jag får ut dessa ur D5:an,

- Motorbelastning
- Kylvätsketemp
- Insugsrörets tryck
- Insugsluftens temp
- Luftmängdsflöde
- Spjälläge
- Batterispänning
- Hastighet
- Varv

//LF
OK LanFan - intressant! Då är jag lite avis för jag får inte ut insugningstrycket :( Hade gärna bytt ut något annat:)

Då har vi:_____________D5______2,5FT
- Motorbelastning_________X_______X
- Kylvätsketemp__________X_______X
- Insugsrörets tryck________X______0
- Insugsluftens temp_____ X________X
- Luftmängdsflöde________X_______X
- Spjälläge______________X________X
- Batterispänning________X________X
- Hastighet_____________X________X
- Varv_________________X________X
- Tändningsinfo_________0________X (Timing Advance)

Har du valen på Svenska eller Engelska till mätarna?
Racetwin2 skrev:Har du valen på Svenska eller Engelska till mätarna?
Svenska, fick allt med posten igår och uppdaterade direkt med det senaste mjukvaran.
Racetwin2 skrev: Då är jag lite avis för jag får inte ut insugningstrycket. Hade gärna bytt ut något annat:)
Såg vackert ut när den laddar över 1,5 bar. :lol:

\\LF
Ja jämför man laddtrycket på en diesel med en bensinare så kan man vara stolt alla dagar i veckan (om det nu är något att vara stolt över) :wink:

Skulle dock gärna höra mer av det goa laddtrycks-vinandet ljudet! =) Men utan mer pulver under huven kan det ju kvitta!
På S4:an jag hade förut var det underbart gött ljud när man laddade runt 1,5-1,7 BAR och med tanke på att luftfiltret satt på en slang som var ca 15cm lång och sen direkt på turbon så blev ljudet mums! =)

Så, då var dagens OT-inlägg avklarat från min sida....... :D
Variosboy skrev: Så, då var dagens OT-inlägg avklarat från min sida....... :D
Fyller på med dagens I-landsproblem. Min Kiwi Wifi ligger i detta nu på en hylla på irländska (!) landsbygden. Varken PLX, USPS eller irländska posten vet varför, men där är den. Det står SWEDEN på paketet också men det tycks alltså inte ha hjälpt :)
Tartryffel skrev:
Variosboy skrev: Så, då var dagens OT-inlägg avklarat från min sida....... :D
Fyller på med dagens I-landsproblem. Min Kiwi Wifi ligger i detta nu på en hylla på irländska (!) landsbygden. Varken PLX, USPS eller irländska posten vet varför, men där är den. Det står SWEDEN på paketet också men det tycks alltså inte ha hjälpt :)
Något måste de ju hitta på för att få upp sysselsättningen i ett land som Irland i dessa tider;)

Jag hade grymma problem innan jag fick min Garmin-dongle. Beställde i Maj.....och fick den i Oktober eller om det var November.....Var hos Mediamarkt säkert 10 ggr och tjatade....fyra eller fem brutna leveranslöften hann det bli från Garmin. Så är det alltid när man väntar på något man verkigen ser fram emot :-(
Racetwin2 skrev: Något måste de ju hitta på för att få upp sysselsättningen i ett land som Irland i dessa tider;)

Jag hade grymma problem innan jag fick min Garmin-dongle. Beställde i Maj.....och fick den i Oktober eller om det var November.....Var hos Mediamarkt säkert 10 ggr och tjatade....fyra eller fem brutna leveranslöften hann det bli från Garmin. Så är det alltid när man väntar på något man verkigen ser fram emot :-(
Usch, sånt suger verkligen. Min är ju iaf i postsystemet så den borde väl dyka upp.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar