Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av alun
Hej

Jag har precis köpt en v70II -08 med Kinetic paketet, inga xeon-ljus.
Tyckte framljusen stod lågt och trodde någon ställt ner dem för att köra tung last så jag letade efter
ljushöjdsreglerings rullen men då visade det sig att jag inte har någon?

Enligt manualen har alla bilar som inte har xeonljus detta tumhjul då bilar med xeonjus har automatisk reglering.

Kan någon förklara varför det saknas på min?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av alun
Eller är min bil egen i detta?
Har alla ni andra utan Xeon-ljus detta tumhjul brevid ljusratten till vänster om ratten?
Kanske får ställa upp dem manuellt?
Känns lite konstigt då det är löstagbar dragkrok monterad på denna bil, fast det kanske görs hos återförsäljarna nu för tiden.
av Lövet
Har du projektorlinser []o o[] eller vanliga reflektorer fram? [][] [][]

Såvida din bil inte levererats först med xenonljus och sedan har något bytt dem till Halogen så låter det hela extremt märkligt. Alla bilar med halogenljus levereras med manuell ljusviddsreglering inne i bilen.

Ser den ut som
Bild

eller som
Bild
av Lövet
Hmm, det var skumt. Ordentligt.

Du ska ha 2st rullar på var sin sida av ljusreglaget till vänster om ratten om allt är som det ska. Annars har någon bytt ut dina framljus.
Användarvisningsbild
av alun
Kollade med Volvo, den var levererad med halogen från fabrik men sen stod det nått annat oxå:

DAYRUNNING LIGHT Always dipped light except in pos 'P'

Så min ska tydligen vara så?

Mysko.
Användarvisningsbild
av FWH
alun skrev:Kollade med Volvo, den var levererad med halogen från fabrik men sen stod det nått annat oxå:

DAYRUNNING LIGHT Always dipped light except in pos 'P'

Så min ska tydligen vara så?

Mysko.
Detta byter väl bara att lyset är tänt dag tid på svenskt sätt.
av Lövet
Dipped light betyder halvljus. Ljusviddsregleringen ska du ha ändå.

Nåt är fortfarande inte rätt.
Användarvisningsbild
av alun
Jo det stämmer nog det ni sa, verkar bara betyda att halvljust är alltid tänt ala svensk manér.

Det enda andra som stod är

Headlights type Halogen lights with adjuster.

Sen såg jag nått annat oxå, min bil har dimljus, det fanns inte med i specen från fabriken, alltså eftermonterat.
Undrar om någon satte dit panelen från en xeonljus bil bara för att få dimljusknappen och då inte märkte att man förlorade tumhjulet till
framlyset?
Användarvisningsbild
av alun
Kollade precis alla bilder som finns på bildelsbasen, inga strömställarpaneler med tumhjulet har en dimljusknapp.
Hur kommer det sig? Måste ju finnas fler än min bil med halogen och dimljus?
Har någon här på forumet lust att kolla på sin bil hur det ser ut?
Eller så kanske man kan flytta bara dimljusknappen ur min panel och köpa en med tumhjul på skroten.
Någon som vet om det är möjligt?

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]