Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
v70rawd-04 skrev:lyfter denna tråd igen då jag ännu inte fått några nya fjädrar och personalen på GE verkar inte riktigt veta var de ska kunna få rätt information ifrån..

bilen är perfekt bak och hög fram!
fler som sänkt sin v70 II med GE fjädrar?
Inte jag men kan det vara så att Volvo ändrat något i och med MY09? Jag hade en 2,0F MY08 och upplevde att skivorna var jättesmå - eller iaf nästan underdimensionerade för bilens storlek iaf var bettet i dem mycket sämre än med den 2,5FT jag har med större skivor.

5 cm är ENORM skillnad mot vad det skall vara. Har du kvar originalfjädrarna så att du kan mäta upp dem hur de ser ut i obelastad längd? Detta låter jättekonstigt.

Att du inte gillar utseendet förstår jag men kan du lägga upp en bild så är det lättare att se (använd ex http://www.forumbilder.se och kopiera in länken du får)?
av v70rawd-04
ska ta lite bilder så man ser skillnaden...

jag har på min bil riktigt stora frambromsar..haft v70r-04 innan och de är nästan så stora!
Men som sagt är de GE som ska lösa detta men de verkar nte gå med stormsteg direkt.

Har köpt 20" nu tll våren och vill ju ha de klart med fjädrarna innan dess.
Användarvisningsbild
av Variosboy
1. Sluta häng upp dig på bromsarnas storlek om du ändå inte tänker mäta skivorna och skriva måtten till oss här så att någon med samma motor/ årsmodell kan jämföra med dig!

2. Kräng av de felaktiga fjädrarna och skicka tillbaka dom till GE..

3. Ta ett kort nu på bilen och lägg upp i nästa inlägg!

Ursäkta om jag kanske låter brysk i tonen.. Men dina inlägg ger ju inget som vi kan "ta på" och som gör att vi kan hjälpa dig! :wink:
Användarvisningsbild
av JagulareN
Bumpar denna tråd.

Köpte en H&R sänkningsats till min V70 för ett par månader sedan som jag lät en verkstad montera.
Allt lungt så långt. Men för ett par veckor sedan började bilen låta från vänter framvagn, när man svängde & körde i större ojämnheter på vägen. Dock inte mycket eller något allvarligare ljud. Men ringde ändå ner till volvo på en gång för att be dom göra en felsökning på bilen. Då jag misstänkte att det var en bussning eller liknade som började bli sliten. Dom följande dagarna som gick blev ljudet där fram ifrån allt värre & jag lätt helt enkelt bilen stå fram tills idag då jag hade tid hos volvo.

Där konstartera dom följande. Bilen är sänkt, oljuder kommer från övre infästnining/lagring på fjäderben.
Fel på fjädrarna fram/alternativ fel montering.

Har varit i kontakt med bilmodercenter som jag köpte fjädrarna av & han trodde som jag att fjädrarna på nåt vänster blivit felmonterade.

Är det nån här inne som varit med om liknade? Kan man verkligen montera en sänkningsats fel & isåfall hur. Kan fjädrarna fram kanske blivit vända åt fel håll eller är det helt enkelt så att det är fjädrarna det är fel på.

Ska kontakta verkstaden som monterade i morgon.
av NEW
Det går att montera fjädrarna i fram fel. Om man slarvar med positionen på övre infästnining/lagring så ligger inte hela fjädern mot infästningen. Det finns en markering på lagringen som när hjulen står rakt ska ha samma position som infästningen. Hade samma problem själv. Det blev ett mycket hemskt ljud.
Hoppas att det är så enkelt.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av JagulareN
NEW skrev:Det går att montera fjädrarna i fram fel. Om man slarvar med positionen på övre infästnining/lagring så ligger inte hela fjädern mot infästningen. Det finns en markering på lagringen som när hjulen står rakt ska ha samma position som infästningen. Hade samma problem själv. Det blev ett mycket hemskt ljud.
Hoppas att det är så enkelt.
Lycka till!
Låter väldigt troligt att det är just så som du säger att fjädrarna monterats snett mot infästningen längst upp.
För mitt Ljudet är också riktigt hemsk. Så borde vara samma fel som på din bil.

Tack för hjälpen NEW :) Ska prata med verkstaden & be att dom kollar på det snarast möjligt.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]