Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av ruttip3
Tjena!

Lämnade in min bil på service för första gången i augusti,sedan jag köpt den. Problemet jag har fått är att oljan nu har koksat sig pga av att verkstanden hällde i för bra olja, Castrol 0w30 helsyntet. Förmodligen var det en sämre olja i bilen sen tidigare service men det visst inte jag. Bilen har komplett ifylld service bok så man kan ju anta att det har vart bra olja i den sedan tidigare, kanske inte hel syntet.

Nu måste jag betala 8000kr för att få det fixat. Det jag undrar är om inte verkstan skulle ha kollat vad det var för olja i bilen innan de fyllde på ny olja. det var första gången som bil servades på den verkstan!!

Bil Volvo v70n -01 som gått 20000 mil vid servicetillfället.
av ruttip3
Därför att de kom de fram till på undersökningen verkstaden gjorde när jag inte fick något oljetryck i motorn. Högrenande oljor rengör tydligen motorn, det har tydligen varit en sämre olja i tidigare och den olja som man hällt ner nu har rengjort motorn vilket har satt igen oljesilen och vevhusventilationen.... :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
Nä, du hade fått samma fel oavsett vilken olja verkstan hällt i.

Du hade ett fel från början på din bil & det är så här i vintertider som man får mer "kox" i kolan från oljefällan. så det är vintertid man råkar ut för dessa saker.

verkstan har inte gjort fel, o dom kunde inte ha undvikit detta med annan olja.

Jag viker mg inte en tum från detta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Utan att ta ställning, är inte en 0W30 olja ett lite udda val till en 01:a?

/Martin
Användarvisningsbild
av camaro69
MartinS skrev:Utan att ta ställning, är inte en 0W30 olja ett lite udda val till en 01:a?

/Martin
Nej, varför skulle det vara det?

Finns ingen p3 bil med adblue, inte heller den du […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]