Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Nya glödstift i den så ska du se att den smäller igån i 30 minus igen utan problem.

21000 mil är inte så mycket för en modern bilmotor, med dagens fina oljor, tror ni verkligen att ringarna kan vara slitna på en modern motor efter bara dom milen? tror inte jag min erfarenhet från bensin motorer är att dom ser ut som nya inuti efter 21000 mil. Och en del säger ju att dieseln smörjer ännu bättre än en bensin motor gör så då vore dom ju klara sig ännu längre, eller minst lika bra.

Trist att höra att du har haft otur och fått spricka i turbon, men för övrigt låter den ju att vara i bra form, är väll luften som pressas genom sprickan du hör vid husvagnsdragningen.

Mvh
Andis
av JörgenB
Bilen hade riktiga svårigheter att starta det va 17-18 under natten och 12 när jag skulle åka vid 13 på dagen, rena rama turen att man har så bra batteri.

Biltemas glödstift funkar dessa eller är det slöseri med pengar och arbete?
Vissa saker har dom ju som är kanon. Andra ska man vara utan.

Turbon är nu mer eller mindre helt körd, mellan 1400-1800rpm så viner den och väser som attans och bilen har riktigt dålig ork. Mitt i spannet där man vill köra. Man hör vinandet och väsandet när man står still och "torr" varvar, något jag inte kan minnas att jag hört tidigare på denna kärra.
av Andis
JörgenB skrev:Bilen hade riktiga svårigheter att starta det va 17-18 under natten och 12 när jag skulle åka vid 13 på dagen, rena rama turen att man har så bra batteri.

Biltemas glödstift funkar dessa eller är det slöseri med pengar och arbete?
Vissa saker har dom ju som är kanon. Andra ska man vara utan.

Turbon är nu mer eller mindre helt körd, mellan 1400-1800rpm så viner den och väser som attans och bilen har riktigt dålig ork. Mitt i spannet där man vill köra. Man hör vinandet och väsandet när man står still och "torr" varvar, något jag inte kan minnas att jag hört tidigare på denna kärra.
Det är inte bara slangaran mellan turbon och luftrören som gåt av eller sprukit, men det gissar jag att du kontrollerat, men tänkte bara påminna ifall du inte kollat dom. Dieslar laddar oftast rätt mycket skulle tro att din laddar uppåt 2 bar, har varit med om att blåsa av slangaran på Merca sprinters , när man haft bråttom med dom och tung last. Sen har man inte brotom längre :D och det pysser mycket.

Biltemas glödstift vet inte hur dom är, ofta är inte glödstift så dyra överhuvudtaget, är dom biliga och du kan byta själv så varför inte prova dom. Hade dom varit allt för dåliga hade dom nog fått ta bort dom på grund av för många reklamationer.

Kan även vara så att läckaget av luft påverkar bränsledoseringen som gör din bil svår att startad inte omöjligt på dessa nyaare bilar med många givare som känner av allt.

Kolla slangarna nu och se om du kan byta glödstift, så får vi höra sen vad du hittar.

Mvh
Andis
av JörgenB
Andis skrev: Det är inte bara slangaran mellan turbon och luftrören som gåt av eller sprukit, men det gissar jag att du kontrollerat, men tänkte bara påminna ifall du inte kollat dom. Dieslar laddar oftast rätt mycket skulle tro att din laddar uppåt 2 bar, har varit med om att blåsa av slangaran på Merca sprinters , när man haft bråttom med dom och tung last. Sen har man inte brotom längre :D och det pysser mycket.

Kan även vara så att läckaget av luft påverkar bränsledoseringen som gör din bil svår att startad inte omöjligt på dessa nyaare bilar med många givare som känner av allt.

Kolla slangarna nu och se om du kan byta glödstift, så får vi höra sen vad du hittar.

Mvh
Andis
Slangarna kollade, har bytt närmast turbo upp mot plast röret, som är Volvo standard fel. Blåste en slang i sommras, så jag la hela E4an vid Älvkarleby i diesel dimma. Det är min mek som konstaterat att turbon har en spricka, problemen är det endast jag som upplevt, han säger så som jag sa, kör på tills problemen blir större då kan vi börja prata byte. Kanske ska kolla igenom slangarna igen, (gjorde det i sommras) då jag tidigare endast upplevt problem med husvagnen bakom, nu är det med bara bilen utan vidare last och när man tomvarvar. Så ev fel borde vara lätta och hitta.
av Andis
Ahh där ser man du har också vart med om blåst turbo slang.
vart den väldigt trött?

Hade bara hoppats åt dig att slippa ett så stort jobb som turbo byte men då var slangaran redan kollade, bra.

Mvh
Andis
av JörgenB
Andis skrev:vart den väldigt trött?
Nähe, full packning i bilen på en 400Kg, husvagn bakom på 1400Kg. Det gick att ta sig till närmsta ficka 100m, men inte mer med den vikten. Känndes som om jag hade 30Hk i bilen.
av JörgenB
Så jäkla typiskt. Åker jag bort till bilbutterix för att handla mina glödstift. Varför är alltid det jag ska ha hos dom slut?

Självklart är dessa slut och kommer in nya vecka 4.
Så nu ska jag ringa till dom olika butikerna och se om någon kring stan har eller om jag ska ta vägen via Gävle eller Borlänge när jag ska till dalarna nästa gång.
Användarvisningsbild
av isak
har du hört med någon som svetsar aluminium, misstänker du kan montera den den biten.
det blir en avsevärd skillnad i pengar.
Isak
av JörgenB
isak skrev:har du hört med någon som svetsar aluminium, misstänker du kan montera den den biten.
det blir en avsevärd skillnad i pengar.
Isak

Vadå? tror du man kan svetsa ihop turbon?
I så fall gör jag det själv. Trodde inte dessa gick att svetsa.
Användarvisningsbild
av isak
det mesta går att svetsa med rätt kunskap o material. kan du fixa en bild var defekten är blir det lättare att bedöma för oss?
Isak

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]