Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyz
Hej!
Jag har en Volvo V70 -97 T5 som gått 31 000 mil,
Det läcker inte olja utan den äter olja för mig en liter i veckan och då kör jag inte mycket!
Går fint på tomgång går bra vid körning, ryker dock mycket från avgassystemet
speciellt när man gasar och det kan ha olika färg kan hosta ut mer och mindre,
aningen blå röks tendens då å då annars e den bara vit fast ganska mycket känns det som?
Nån gång har det hänt att han hosta ut riktigt tjock rök nästan svart, sällsynt.
Det luktar skit ur avgaserna förbränd olja troligtvis gissar jag?
Min gissning är att turbon läcker olja ut i avgaserna, nån annan som har någon gissning?
Har bytt vevhus ventilationen och då blev lukten nästan värre, får jag för mig?

Tacksam för alla svar!
Mvh Martin
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dem vanliga misstänkta utan inbördes rangordning är ju vevhusventilation, turbo, gammal olja kvar i intercooler och rör eller ventiltätningarna. Har turbon hängt med sen bilen var ny så kan den ju vara inne på sista versen. Man fårju ta och änn på axeln om den glappar.
av nyz
Någon sa idag att det fortfarande kanske e nån slang till vevhus ventilationen som inte e riktigt ren,
för det byttes bara någon slang dom andra anslutningarna är inte så lätt bytta som jag förstår?
plus att det sitter ett filter någonstans som inte e bytt, kan ev. sitta under ventilkåpan?
Han sa även att om man lossar på slangen som går från vhusvent in i ventilkåpan
när motorn är varm så ska det komma rök där ur? ska kolla det sen.
men du (Marlboroman) nämner inget om kolvringarna har läst lite om det att det kan var det med,
ska man göra ett komptest?
Axeln till turbon kan man komma åt å känna på den utan att plocka bort turbon?

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]