Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svenne
Tjena alla Volvo vänner,

Var inne hos den lokala Volvoverkstaden i morse för felsökning av varför bilen ryker vid gaspådrag och de kom fram till att tätningspluggen som sitter i motorblocket istället för returröret från turbon så hade lossnat. Därför hade det spottat ut olja genom hålet när trycket hade ökat i motorn. Och som alla vet så bildas det stora mängder rök när olja hamnar på grenröret. I med en ny plugg och bilen är som ny igen. :D
Användarvisningsbild
av greeeken
svenne skrev:Tjena alla Volvo vänner,

Var inne hos den lokala Volvoverkstaden i morse för felsökning av varför bilen ryker vid gaspådrag och de kom fram till att tätningspluggen som sitter i motorblocket istället för returröret från turbon så hade lossnat. Därför hade det spottat ut olja genom hålet när trycket hade ökat i motorn. Och som alla vet så bildas det stora mängder rök när olja hamnar på grenröret. I med en ny plugg och bilen är som ny igen. :D
Skönt att det var ett så enkelt "fel"
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
lite bra att veta!!
vit rök=vatten
blårök=olja
svartrök=bränsle
Användarvisningsbild
av Mattias_F
svenne skrev:Tjena alla Volvo vänner,

Shit ,här lär man sig en massa. Jag visste inte ens att v70 140 hade turbo :oops: (om det nu var den bilen vi talar om) :roll:
Användarvisningsbild
av svenne
Kanske jag inte uttryckte mig så klart som jag trodde. Men det jag skrev är att motorblocket är det samma som på en turbo motor och eftersom jag inte har turbo på min 140 hk version så sitter en tätningsplugg där returröret SKULLE ha suttit OM bilen har varit en turbo version.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Ok, sorry , my mistake :oops:
av stickanh
Hej
Har precis varit på verkstan och satt ditt en sådan plugg= Arbete 613:- + plugg 20:- =633:- !!!
Kan någon ge en närmare förklaring vad den sitter med tanke på att det är debeterat 1 timme arbetskostnad :evil:
Användarvisningsbild
av svenne
Pluggen sitter bak på motorblocket, ganska lågt ner under grenröret. Bilen ska lyftas upp men sen är det en enkel sak att sätta dit den, bra med utrymme.
Själv fick jag hosta upp 550:- och då var största arbetskostnaden sk. felsökning.
av stickanh
Bockar och tackar för input :D
Underlättar alltid när man vet var man ska söka.
Men jag tycker det är dåligt av Volvo tt inte ha grejor som sitter kvar. Och varför har dom det fasta priset (613:-) när bilen ändå är inne för oljebyte och dylikt och redan befinner sig på lyften?
Det är ju en vanlig V70 på 140HK som inte inbjuder till att övervarva eller någon annan typ av hårdkörning. Eller beror det på att man vid service inte kollar om vevhusventilationen fungerar som den skall.
?:-/

Börjar bli läge att införskaffa en gör det själv handbok så man får behålla sinnesfriden och inte föda Volvo ;-//
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]