Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tilldavid
Hej.
Jag har ett problem med inbyggda RTI enheten i min XC90 -07
Har aldrig strulat tidigare och det var originalkartorna inlagda från 07.
Jag hittade en uppdatering på nätet från -08 tror jag där de "nya" menyerna och fågelperspektivet finns med. Jag laddade ner (alltså inte volvo originalskiva..) och brände på en DVD dual layer skiva. In med skivan i enheten och den började uppdatera utan problem. Men när det var 100 minuter kvar så kom felmeddelandet "kan inte läsa skivan, kontrollera skivan" typ. Försökte igen och igen, brände 2 st skivor till och lyckades ta mig ner till 90 minuter med sen är det helstopp. Det går ju att använda navigatorn om man trycker bort uppdateringen och nya menyerna och allt är där men hela uppdateringen är ju inte genomförd. Varje gång man startar bilen så kommer skärmen upp och uppdateringen fortsätter automatiskt men felmeddelandet kommer upp efter någon minut om jag inte trycker bort uppdateringsfönstret.
Efter att ha haft det så här några månader så tänkte jag att nu köper jag en riktig uppdatering från volvohandlarn med 2010 års kartor. Sagt och gjort. Men saken är ju att det går ju inte att köra in den uppdateringen för då säger den bara att det är fel skiva i, likaså om jag försöker sätta i originalskivan från -07 så säger den att det är fel skiva i.
Så det jag behöver göra är väl typ att på nåt sätt avbryta uppdateringen med icke original kartorna från 08 för att sen kunna lägga in 2010 års uppdatering´.. Men hur gör jag detta??? Är ganska störande att jag inte köpte originalkartorna från början....

Hjälp tas tacksamt emot!!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har själv brända kartor som fungerar kanon. Har du provat att lyfta -polen på batteriet en stund? Prova detta först, annars får man väl göra någon mjukvaru-reset på Volvo. Synd att kartorna är så jäkla hutlöst dyra. Kostar ju mer än en bättre navigator än RTI:n som sitter i våra bilar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kan ju försöka köpa uppdateringen löst o testa (men jag har ingen aning om det funkar eller ej)
Den köper du av volvo o kostar ca 200:-
av tilldavid
Du menar att det går att köpa gamla kartor av volvo så billigt?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte nån karta du ska köpa.
Du ska köpa en uppdaterings DVD, som inne håller uppdateringsmjukvara för ditt system (denna uppdatering ligger normalt med i de nya skivorna, men går också att köpa löst)
av tilldavid
Var inne idag med bilen på volvo. Dom typ tog ur skivan, provade med den nya, bröt strömmen och konstaterade att det inte gick. 300:- kostade det och uppmaningen att det är nog bara att köpa en utbytesenhet a 11000:-
Just mycket till hjälp..

RTI:n fungerar finfint om man trycker bort uppdateringen, så det borde bara handla om att "formatera hårddisken" för att lägga in kartorna på nytt eller få tag på en skiva med -08 uppdateringen som fungerar!
Någon som har något annat tips för volvos tips kan dom stoppa upp i *!*?#..
av Alan5
Betala aldrig 11000 kr för det.
Köp en på blocket för 5000kr funkar precis som orginal men med all utrustning.
Bla gps, video, bluetooth, tv, mm
av greenbay
Täcks inte detta av ngn garanti eller försäkring?
/greenbay
Användarvisningsbild
av CarMan
greenbay skrev:Täcks inte detta av ngn garanti eller försäkring?
/greenbay

Killen har bränt en skiva från nått han hittat på internet (som man inte vet vad det är till 100%)
sen laddar han i det i bile.
Tror du att volvo vill betala nått överhuvut daget?

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]