Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

svedan skrev:körde landsväg i veckan. 42 mil, 102Km i snitt, 0,75/mil, returen 93 km i snitt, 0,71 l/mil.
AWD, automat. Ok för den törstiga volvodieseln tycker jag.?
kompletterar: xc70, -08 med automat. har 185 hk. Snittfart och förbrukning enligt färddatorn. Alltid värmaren i automat "på". Det var kanske -6, så värmaren tillkommer ju. Men datorns förbrukning är ju på enbart körningen? Och det var motorväg eller 2-1 körfält i stort sett hela vägen. Första "snabba" sträckan utan stopp, andra sträckan med tankstopp.
svedan skrev: Snittfart och förbrukning enligt färddatorn.
Färddatorn verkar ju visa vad som helst och tokfel även om man inte kör med värmaren alls.

Uppmätt vid pump är det enda som visar någorlunda rätt.
Jag fattar inte hur en del kör. Hemresa från Sälen i helgen, iofs lugn körning på vägarna, mellan 60 och 100, dubbdäck, takbox och full last. 0,64 verklig förbrukning.

Jag tror en del skulle behöva lära sig köra bil ... ;) Lätt på gasfoten så går det snålt, svårare än så är det inte, men trampar man ned högerfoten helt varje gång man ska köra om så drar det säkert mer och om man kör ryckigt i allmänhet.
Enzo skrev:Jag fattar inte hur en del kör. Hemresa från Sälen i helgen, iofs lugn körning på vägarna, mellan 60 och 100, dubbdäck, takbox och full last. 0,64 verklig förbrukning.

Jag tror en del skulle behöva lära sig köra bil ... ;) Lätt på gasfoten så går det snålt, svårare än så är det inte, men trampar man ned högerfoten helt varje gång man ska köra om så drar det säkert mer och om man kör ryckigt i allmänhet.
Håller med. Hade nästan exakt den förbrukningen Skellefteå - Göteborg - Skellefteå under jul/nyår. Kör inte särskilt "eco" heller, ofta på farthållaren, men man undviker ju att trampa ner hårt.
Jag förstår inte riktigt , ni menar om man har lätt gasfot då stämmer färddatorn bättre med den verkliga förbrukningen??
Jag begriper också att "fiskör" man så drar det lite (min aktiva farthållare är nog inte speciellt Eco), men jag bl.a kommenterade att det inte går att lita på den förbrukning som färddatorn uppger utan att den missvisar ganska duktigt.
Hej!

I somras hamnade jag i lååång bilkö på rv 35.
Hastigheten var runt 70-75 km/h med bra flyt, sjönk ner i fåtöljen, stoppade i 6-an, nollade datorn och körde ca 3 mil inget stopp eller omkörning.
Gissa om jag blev snopen när jag skrollade fram värdet ...0.38
:-O)
Sommar,18", 2 barn, fru, halvfullt i bak.

Skapligt onormal körning så värdet har ju ig inget värde men kul ändå... :D

Många pratar just om sin resa till sälen när man ska deklarera sin förbrukning...och dom resor jag gjort från Linköping dit har körningen varit gynnsam för förbr, inte så fort och långa sträckor utan stopp.

Blir annat med en stressig resa till tyskland för att handla bira och pissnödiga medresenärer på vägen hem... :mrgreen:
Senast redigerad av 1 MW76, redigerad totalt 0 gånger.
Steff 99 skrev:Jag förstår inte riktigt , ni menar om man har lätt gasfot då stämmer färddatorn bättre med den verkliga förbrukningen??
Jag begriper också att "fiskör" man så drar det lite (min aktiva farthållare är nog inte speciellt Eco), men jag bl.a kommenterade att det inte går att lita på den förbrukning som färddatorn uppger utan att den missvisar ganska duktigt.
Nej, men man bestämmer själv till stor del hur mkt bilen drar. Det är inga problem att sänka förbrukningen rejält med lite smartare körning. Det går utmärkt att köra om med marginal med en D5a t.ex. utan att trampa hårt på gasen. Och så lite ecodriving i största allmänhet.
Så särskilt mycket missvisar inte min färddator när jag jämför med pumpförbrukning, det kan ju vara så att färddatorn inte riktigt "hänger med" vid mer ryckig körning och då missvisar mer. Den största missvisningen får jag vid kortare stadskörning vintertid när bränslevärmaren används mkt. Vid långresor är det inte mkt den felar.
Hej!

Har summerat mitt första halvår med S80 1,6 DRIVe -11.
Har nu kört 2320 mil och gjort av med 1266 liter diesel.
Detta blir ett snitt på 5,44 liter / 100 km vilket jag är nöjd med.
Det är ganska varierade förhållanden med flera långkörningar och jag försöker köra lite "eco" utan att överdriva.
Har 17" sommardäck och 16" dubbfria Hakka R på vintern.
Färddatorn visar 3-5 cl/ mil för lite på sommaren och 8-10 cl/mil för lite på vintern, så jag gissar att värmaren höjer förbrukningen c:a 5 cl / mil, har den på auto och använder den i snitt 1 ggr per dag.
Har kört både med och utan BSR-uppdatering, men det gör ingen skillnad.
Har noterat att förbrukningen stiger snabbt vid ökad fart på motorvägen, det är stor skillnad på 110-130 km/h.
Tips för att hålla ner förbrukningen är att acclerera med halv gas och växla upp vid 2000 rpm och släppa av i god tid för att motorbromsa så mycket som möjligt och planera så man har bilen i rullning så mycket som möjligt.
Enzo skrev: Så särskilt mycket missvisar inte min färddator när jag jämför med pumpförbrukning, det kan ju vara så att färddatorn inte riktigt "hänger med" vid mer ryckig körning och då missvisar mer. Den största missvisningen får jag vid kortare stadskörning vintertid när bränslevärmaren används mkt. Vid långresor är det inte mkt den felar.
Bränslevärmaren påverkar inte förbrukningen på färddatorn. Färddatorn visar ganska rätt. Men vid pumpen ökar förbrukningen/mil pga bränslevärmaren.
Mina 0,71 vid 93 km i snitt är ju hyfsat. Då går det i 110-120 på E22 (och awd + automat sörplar lite).
MW76 skrev:Många pratar just om sin resa till sälen när man ska deklarera sin förbrukning...och dom resor jag gjort från Linköping dit har körningen varit gynnsam för förbr, inte så fort och långa sträckor utan stopp.
Precis som du säger, det på "sälenresorna" man kan få ner snittet till rekordnivåer. Jag körde i helgen gbg-sälen på 0,81 i min V70 2.4T-01 med fyra personer, fullpackad med takbox. Så snålt har jag nog aldrig kört 50 mil förut.
Att överhuvudtaget sitta och jämföra förbrukning på ett forum blir ju helt galet, ingen kör ju likadant, stadkörning för Nisse i Ludvika är knappast samma som för Per-Arne på östermalmö i stockholm. etc. etc. etc. Landsvägskörning är ganska stor skillnad om det är 50-70 eller 70-90-110 landsväg.

/Martin
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]