Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sökte lite på Google och även här på forumet men hittar inget om extraljus och MY11 - ett envist rykte gör dock gällande att traditionell extraljusinstallation inte längre är möjligt pga att elsystemet inte klarar av detta. Dvs, om ryktet stämmer kan Du inte få extraljus på Din Volvo V60/XC60 osv just nu av årsmodell 2011. Förvisso är standardljusen så bra att det är tveksamt om extraljus behövs, men vi kan väl ändå försöka reda ut ryktet. Stämmer det?
Det som iallafall med säkerhet inte går är att sätta extra ljus i vägen för radarn i grillen om man har ACC.
FWH skrev:Det som iallafall med säkerhet inte går är att sätta extra ljus i vägen för radarn i grillen om man har ACC.
Ok, jo det har jag också förstått. Även om jag sett människor som installerat extraljus ovanpå radarn :)

Men frågan kvarstår. Är det möjligt att koppla extraljus till elsystemet på MY11 just nu?
Borde väl gå tycker jag. Man kan göra ett "eget" elsystem för extraljusen om det skulle vara så att bilens inte klarar av det.

Det är bara att "stjäla" manöverström till reläet från det ena helljuset, och sen dra matningen direkt från batteriet till extraljusen. Går även att fixa en strömbrytare för att kunna stänga av dom även om det kanske blir lite svårt med nån brytare som är integrerat med instrumentpanelen, utan man kanske får nöja sig med en dold vanlig nånstans.
WSAB skrev:Borde väl gå tycker jag. Man kan göra ett "eget" elsystem för extraljusen om det skulle vara så att bilens inte klarar av det.

Det är bara att "stjäla" manöverström till reläet från det ena helljuset, och sen dra matningen direkt från batteriet till extraljusen. Går även att fixa en strömbrytare för att kunna stänga av dom även om det kanske blir lite svårt med nån brytare som är integrerat med instrumentpanelen, utan man kanske får nöja sig med en dold vanlig nånstans.
Ok. Ja, allt går väl om man är lite smart å finurlig :) Talade med en bekant nyss som säljer Volvo-bilar i Göteborg. Han bekräftade att MY11 och extraljus ej fungerar men att Volvo jobbar på att få fram en lösning inom kort.
Någon som har mer kött på benen i detta ärende? Jag har iaf snackat med både säljare o kundservice o de säger ungefär samma sak, att de inte finns nån lösning nu då det kommer störa city safetyn...

I värsta fall får man väl klara sig utan helt enkelt. Så hur bra upplever ni, som har fått möjlighet att köra en del i mörker, att strålkastarna i s60/v60n är?
PalmE skrev:Tycker det är mycket bra helljus! Skulle inte få för mig att sätta på extraljus på min V60, vägskyltarna bländar bra som det är 8)
Well...originalljus har fått ett rejält uppsving senaste åren, finns de som spekulerat i att behov av extraljus kommer att försvinna nästan helt, särskilt med hänsyn till alla tekniksa prylar i fronten som gör det svårt att montera utan att störa annan utrustning.

Jag skulle säga så här, ett klassiskt svar, bor du i norrland så är det gött med extraljus, du har inga skyltar eller reflexer som bländar och extraljus lyser upp hela raksträckor, även upp mot kilometerlånga sådana.

Men bor du i stan och sällan kör annat än i mer civiliserade områden skulle jag säga att du klarar dig utan. Givetvis. Men med är alltid bättre, och du har ju alltid möjlighet att stänga av extraljusen när du tycker att de bländar.

Så det här får allt Volvo ta och fixa! Hella, Bosch, NBB etc kan ju inte vara så nöjda heller?

Beror på laddboxen, en del kan med hjäl[…]

Byta torkarblad själv?

Bosch blir bra men mät dina befintliga s&ari[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl&aum[…]

Ser ut som att det saknas packbox här d&ari[…]