Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ziip59
Hej och tack för att detta fina forum finns. :D

Nu har min fina kombi ballat ur helt :( Den har funkat kanon i 1,5 år förutom att den någon gång ibland dött när man kör, men genast börjat gå som vanligt igen efter 2-3 sekunder.
För en vecka sedan körde jag till tjejen, bilen gick kanon. Morronen efter var bilen stendöd, eller, ja den gick på ett par cylindrar innan den lade av, sedan var det slut med det roliga. Ibland puffar den till i någon cylinder, det är allt. Idag har jag gjort följande:

1.Kollat så att soppa kommer fram till insprutet = OK
2.Kollat så att det finns gnista= OK
3.Bytt fördelarlock, tändkablar, rotor samt tändspole, allt nytt.
4.Bytt tändmodul mot ny.
5.Bytt Bränslepumpsrelä mot nytt.

Tilläggas kan att efter jag bytte tändspolen så brummade motorn igång i ett par tre sekunder, helt normalt, sedan var det lögn att starta igen.
Då körde jag och köpte ny tändmodul, men icke.

Vafan kan det vara??!! Det borde ju i rimlighetens namn inte kunna vara något annat nu. Jag står handfallen. Vad kan man prova nu?
Våldsamt tacksam för idéer och råd.
//
Håkan
Har du testat att dra ur kabeln till lmm?
Den kan ha lagt av för dig och då tror bilen den inte får luft.
Drar du ur kabel så blir de 60 eller 80 % av motor kraft tror ja men bilen startar så man kan ta sig till verkstaden.
Då du har en -92a så bör du ju först kolla ifall det finns några felkoder i systemet.
Kod: Markera allt
Felkodsavläsning och funktionstest LH-JETRONIC 2.4 1989-:

Felkoder bränsle:

1-1-1 Inga fel
1-1-2 Fel i styrenheten
1-1-3 Insprutningsventil fel
1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren
1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas
1-3-1 Varvtalssignal saknas
1-3-2 Fel batterispänning
1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel
2-1-2 Fel på signal från lambdasonden
2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel
2-2-1 Lambdaregleringen fel
2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen
2-3-1 Lambdaregleringen fel
2-3-2 Lambdaregleringen fel
2-3-3 Tomgångsventilen fel
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas
3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion

Funktionskontroll av spjällkontakt och varvtalssignal:

Slå på tändningen, vrid gasreglaget till fullastläge och tryck in knappen 2 gånger. Dioden skall nu blinka snabbt. Släpp gasreglaget, varvid koden 3-3-3 skall erhållas om spjällkontaktens funktion i fullast är korrekt.

Vrid gasreglaget en bit. Slocknar lysdioden och och sedan visar 3-3-2 är spjällkontaktens funktion i tomgång korrekt.

Starta motorn. Om lysdioden slocknar och sedan visar 3-3-1 är varvtalssignalen från tändsystemet korrekt.

Funktionstest av insprutningsventilerna och tomgångsventilen:

Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på komponenten eller lyssna.

Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

Felkoder tändning:

1-1-1 Inga fel
1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning
1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning
1-4-4 Lastsignal saknas
2-1-4 Fel i varvtalsgivare
2-2-4 Temperaturmätare felaktig
2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

Funktionstest:

Med tändningen på trycks knappen in två gånger, max tre sekunder varje gång. Lysdioden blinkar. Vrid upp gasreglaget något, varvid lysdioden skall slockna och sedan blinka 3-3-4 för tomgångskontakten, om den är felfri. I annat fall fås ej någon kod utan dioden fortsätter blinka. Efter varje test återkommer blinkningarna. Kör startmotorn, varvid dioden skall slockna och sedan blinka 1-4-1 för varvtalssignal. Slå av tändningen för att avbryta testen.

Efter avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder. 
Tackar för tipsen, då har jag något att prova i morron. Koppla ur sonden alltså. Det där med felkoder, kan ni förklara det bättre hur man gör för att få ur sådana. Ska det finnas nån kontakt någonstans för det?

Någon tipsade om tempgivare i insprutet, kan det också vara nån bov?
Kod: Markera allt
Hur kolla felkoder?

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.
Tusen tack, det ska jag kolla. Det stod att det är en felkod när lambdalampan lyser. Vad innebär det? Min lambdalampa har lyst ganska länge och den släcktes bara genom att man tog ut dess säkring och satte i den igen. Då höll det ett tag, sedan tändes den igen.
Det är bra om som ovan föreslagits tar ut felkoder men ta inte felkoderna ad notam och spring iväg och köp nya delar för i många fall ger felkoderna andast en fingervisning var man skall söka felet.

Prova om den startar på startgas, gör den det så är det med stor sannolikhet bränslerelaterat. Du skriver att det kommer bränsle men frågan är om det kommer tillräckligt, vad du i så bör göra är att kolla bränsletrycket.
Har du kvarts tank eller mindre när problemen uppkommer då kan dina problem bero på en trasig tankpump.

Mvh GK
Dom råd du har fått här är så vederhäftiga att dom står för sig själv. Dom skall jag inte lägga mig i.
Men jag vill förklara en sak som kanske har gått dig förbi. Att lambdalampan, kallas även motorelektroniklampan m.m. lyser beror på att du har något fel. Vad felet är får du läsa ut ur diagnostikboxen som sitter vid vänster fjäderben. Sedan skall du agera efter dom meddelandena. Felet försvinner aldrig för att du släcker lampan. Oavsett hur du släcker den. Det är bara dina reparationer som kan återställa felindikatorn. Felen försvinner inte heller för att du kopplar bort någon sensor av något slag, det blir bara fler felmarkeringar. (Du kan läsa ut tre fel åt gången).
Så ta reda på vad som felar, du har fått instruktioner om det, åtgärda felen. Vårda din bil i fortsättningen så finns det chans att den håller flera år till.
Jaha, nu har jag för andra dagen gett mig i kast med bilen i iskylan. Jag kollade felkoderna, men hör och häpna så fick jag 1-1-1 i både hål 2 och 6 :roll: Jag testade att starta också, och visst tände den, i ca 2 sekunder. Sedan var den stendöd igen. :( Jag lyfte upp plattan som sitter runt rotorn också och kunde konstatera att nån hallgivare inte sitter där iallafall. Såg ingen vid kopplingskåpan heller, men kanske är det inte intressant ändå eftersom det ju finns gnista om än gul.
Vad tror expertisen om detta? Jag tog lite bilder också som finns att beskåda här:

http://s731.photobucket.com/albums/ww31 ... 240%20-92/

EDIT: Bränsletrycket tycks bra, båda pumparna går och det sprutar som fan. :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]