Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svenne
Det har blivit monterat en slangvärmare på den nedre slangen vid kylaren i min V70 från 2002, men när man mäter temperaturen på slangen övanför värmaren en bit så avtar värmen snabbt och vid skarven mellan slang och rör så är det redan minusgrader fastän man haft in den kopplad i tre timmar.
Det verkar som inte vattnet cirkulerar. Blocket är lika kallt som utetemperaturen.

Är värmaren monterad på fel ställe eller...?

Kollar man på Calix hemsidor så rekommenderar de att man ska montera den på slangen vid oljekylaren men då är man i allafall inne på samma rör som kommer från kylaren där värmaren nu sitter. Skulle det fungera bättre där eller är det något annat som är fel?
Användarvisningsbild
av svenne
Har någon ett förslag på var man kan montera en slangvärmare på en V70N 140hk så att man får vattnet att börja cirkulera?
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Har du monterat enligt anvisning?
Nu vet jag inte om du har Calix, men det borde ju vara ungefär lika:
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M15.pdf
av JörgenB
Om inte jag minns helt fel så ska en slangvärmare monterar på kylarslangen bakom motorn den som är vinklad uppåt, då får man en stigning på varmvattnet upp emot toppen där värmen behövs.
Att montera den vid kylaren känns fel, då värmer man upp kylaren som endå kyls ner om det är kallt ute. Är det 25 minus så behövs det bra mycket mer än 600w att värma upp kylarens vatten.

Ska se om jag inte hittar min instruktion på defa slangvärmare.
Användarvisningsbild
av svenne
Kan det vara så att det bildas en ångficka i slangen där den är som högst vid skarven mellan slang och rör då den går över växellådan? Den går ganska rejält ner igen före röret svänger in bakom motorn.

Kollade termostatet i dag och det släpper igenom lite spill. som det ska göra.
Användarvisningsbild
av svenne
Har någon av er satt i en slangvärmare av typen DEFA 701 liggande vid oljekylaren på eran V70N?
Calix har en motsvarande som ligger men enligt DEFA så måste den vara stående och då börjar den sticka ut nedanför motorn, och det vet ju alla hur det slutar om man kör på nån ojämn väg.

Ska inte orka slita ur all DEFA ur bilen och ersätta med Calix.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]