Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag provat ELM327 på bilen utan gott resultat... :???:
Jag får det inte att fungera. Vet ej om det är skit bakom spakarna eller om det är fel på OBD-läsaren...
När jag pluggar in den så blinkar dioderna en efter en för att sedan stanna på den röda dioden. Den lyser oavsett om tändning är på eller inte.
Jag får inte telefonen att synka med den heller. Varken via REV programmet som jag har eller via telefonens blåtand..

Någon som har en fundering om vad det kan vara för fel??
theodor skrev:hej, jag undrar om man kan koppla en dongle till en tomtom one med blåtand eller om det finns nån dongle som har en skärm där man ser alla parametrar?
Det finns inget program till TomTom vad jag vet, så det går inte.

Jag har postat ett par olika produkter med egen skärm i denna tråd, ta en titt på dessa.
Kolla på inlägg från 19-20:e December 2010.
MattiasD skrev:Emiljonsson7,
jag satt igår och läste angående vilka parameterar som ingår i standarden för OBD. Och där finns till min glädje alkoholhalten. Har du hittat den parametern i din GPS? Det kanske går att lägga in en ny sk PID? Om jag inte missminner mig har du en Symbiantelefon (E51) och där finns ett program som heter OBDScope som verkar hyffsat kunnigt. Där kan man lägga in nya PIDar.

OBD Command: 0152
Equation: A*100/255
Unit: %

Detta är även beskrivet i manualen. Programmet finns på http://www.obdscope.com.

Testa gärna om du lyckas läsa ur etanolhalten i bränslet.

Torque för Android verkar inte ha etanolhaltparametern och det finns heller inget stöd att lägga in nya PIDar. Kanske klarar betalversionen detta?
MattiasD: Ha, ha :D Jag trodde min symbian var död vad gäller appar :) Har man inte en Android eller I-phone såär man ju stenålders vad gäller utvecklingen nuförtiden ;). Hursomhelst så verkade appen helt Ok. Jag laddade ner den men fick först inte uppkopplingen att funka men kom på att jag måste koppla ur GPS:ens uppkoppling. Fick även koppla ur telefonens uppkoppling mot bilen då jag har blåtandstelefonen. Testade med förväntan och japp - den hittade min Garmin ECO-route. Perfekt! Fick dock meddelandet "kod?" Hmmm.......chansade på 0000 funkade inte men med 1234 funkade det. Jippeee tänkte jag men sedan gick det några sekunder och så fick jag meddelandet "nedkopplad" i telefonen. Tror helt enkelt Garmin lagt in någon mjukvara som spärrar allt utom Garmins navigatorer. Skall Googla och se om jag hittar något.

Nu har jag ju en Garmin GPS som funkar bra med Ecoroute HD men det hade som sagt varit kul med appen också för där fanns mer funktionalitet även om gränssnittet var mer basic. Man kunde tex ställa larmnivåer på mätarna vilket jag inte kan på Garmin etc.

Vet inte om det går att testa med något annat upplägg? Den hittade som sagt enheten och accepterade koden men sedan var det stopp. "close but no cigarr" som man säger :)
Symbian är den största plattformen för smarta telefoner men E51 är väl inte purfäsk längre. Ja, ibland är det lätt att tro att man måste ha iPhone eller Android för att installera Appar men faktum är att de flesta program (som är nått att ha) finns på alla plattformar. Men det är media har en förmåga att hysteriskt hypa vissa.

Jag har testat både OBDScope på min N8 och Torque på min X10. OBDScope verkar mer kompentent med reservation att Torque i betalversion klår OBDScope. Jag har även kikat på PCMScan i windowsversion (vanlig bärbar dator) och det programmet är ruskigt kompetent men då måste man ju släpa på datorn vilket man kanske inte alltid gör. Jag har än så länge inte testat att koppla in OBD interfacet på min bil utan vi testade på en C4. Det fungerade först inte alls. Datorn och mobilen hittade interfacet, jag slog kod, men det kopplade ner. Sen kom vi på att man kanske skulle ha tändingen påslagen och då fungerade uppkopplingen bra. Du har inte råkat göra samma misstag? :wink:

Om någon vill testa PCMScan:

http://www.palmerperformance.com/produc ... /index.php
MattiasD skrev:Symbian är den största plattformen för smarta telefoner men E51 är väl inte purfäsk längre. Ja, ibland är det lätt att tro att man måste ha iPhone eller Android för att installera Appar men faktum är att de flesta program (som är nått att ha) finns på alla plattformar. Men det är media har en förmåga att hysteriskt hypa vissa.

Jag har testat både OBDScope på min N8 och Torque på min X10. OBDScope verkar mer kompentent med reservation att Torque i betalversion klår OBDScope. Jag har även kikat på PCMScan i windowsversion (vanlig bärbar dator) och det programmet är ruskigt kompetent men då måste man ju släpa på datorn vilket man kanske inte alltid gör. Jag har än så länge inte testat att koppla in OBD interfacet på min bil utan vi testade på en C4. Det fungerade först inte alls. Datorn och mobilen hittade interfacet, jag slog kod, men det kopplade ner. Sen kom vi på att man kanske skulle ha tändingen påslagen och då fungerade uppkopplingen bra. Du har inte råkat göra samma misstag? :wink:

Om någon vill testa PCMScan:

http://www.palmerperformance.com/produc ... /index.php
Jodå, Jag hade tändningen på hela tiden. Min dongle var först "bort-parad" från GPS:en och när jag parar ihop den med telefonen så blinkar den gult och sedan blått (vilket betyder att den hittat blåtanden) men efter ett par sekunder kopplar den ur igen. Var ute och testade igen men utan framgång.
NordmanV8 skrev:Nu har jag provat ELM327 på bilen utan gott resultat... :???:
Jag får det inte att fungera. Vet ej om det är skit bakom spakarna eller om det är fel på OBD-läsaren...
När jag pluggar in den så blinkar dioderna en efter en för att sedan stanna på den röda dioden. Den lyser oavsett om tändning är på eller inte.
Jag får inte telefonen att synka med den heller. Varken via REV programmet som jag har eller via telefonens blåtand..

Någon som har en fundering om vad det kan vara för fel??
Prova att para med koden 6789

Jag har en likadan som jag har köpt från Kina.

Fungerar kanon med htc lur och netbook.
Fick min Wifi-dongel idag från http://www.plxkiwi.com/kiwiwifi/
Var hittar man OBD-uttaget i bilen? :)
Om jag läst rätt så skall det finnas till vänter om ratten. Kollade bara en snabbis idag och såg inget. Jag kan ju vara blind :)
Måste man ta bort panelen?
Det sitter långt ner. Nästan vid handtaget till motorhuven. Du ställa dig på knä utanför förardörren på ser du det. Det är inte täckt av en lucka. Skriv gärna hur det gick.

Vad jag har förstått skall volvo ha SIS-Standard på protokollet om du ev behöver ange det. Lycka till!
Blev lite medryckt av den här tråden och inhandlade en Garmin 1695 och en Ecoroute HD. Var just ute och provkörde och det funkade bara fint. Vad visar er spjällägesmätare? Min mätare varierade bara mellan 89-91%. :???: Jag trodde att det var trottelpositionen och att den borde variera mer. Kör D5 my10.
\\LF
LanFan skrev:Blev lite medryckt av den här tråden och inhandlade en Garmin 1695 och en Ecoroute HD. Var just ute och provkörde och det funkade bara fint. Vad visar er spjällägesmätare? Min mätare varierade bara mellan 89-91%. :???: Jag trodde att det var trottelpositionen och att den borde variera mer. Kör D5 my10.
\\LF
En diesel har väl ingen trottel, varvtalet styrs väl bara av injicerad mängd bränsle, är det inte så?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?