NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Vist kan man ha en sån indikator, men jag förstår inte nyttan med den.

Som bilägare tankar du o starar bilen. Du behöver ju inte veta den exakta blandningen.

Det du skriver som exempel är att det är bra att veta när men får problem (man utgår väll från att bilen ska vaara problemfri)
& om du hr problem så kan man ju kolla blandningen, o då är det inte bara vad bilen tror det är för blandnng som är det intresanta, utan om den stämmer med verkligheten!
Jag tycker ändå det vore fint med sådan indikator :) Men det är som du skriver, Svensson ska bara tanka och köra och inte behöva använda mer än en hjärncell i taget. Det finns många exempel på saker som försökts göras "användarvänliga" och svenssonanpassade och i mitt tycke gett bara mer nackdelar. Vintertetanol är en sådan sak.

Men jag har kanske en lösning på etanolhaltproblemet. Jag satt igår och läste vilka parametrar man kan läsa ur OBDII interfacet. Och till min glädje fanns där "Ethanol fuel ratio" i standarden. Troligen är det bara den parametern Saab valt att visa i färddatorn. Jag ska göra lite tester och se om parametern går att läsa ur och om den verkar valid.
Ja det går att läsa ut med verkstans utrustning.
2 vi ska silja på om vi pratar om lilla eller stora etanol motorn, det är stor skilnad på dom!
CarMan skrev:Ja det går att läsa ut med verkstans utrustning.
2 vi ska silja på om vi pratar om lilla eller stora etanol motorn, det är stor skilnad på dom!
Vet du hur mekanismen bakom fungerar? Alltså, vilken teknik används för att räkna ut etanolhalten och hur är det med feltoleransen?
MattiasD skrev:
CarMan skrev:Ja det går att läsa ut med verkstans utrustning.
Vet du hur mekanismen bakom fungerar? Alltså, vilken teknik används för att räkna ut etanolhalten och hur är det med feltoleransen?

Du mäter det på lamdasonden. man ändrar spridar tiden tills man uppnår lamda 1. (utefrån tiden spridaren är öppen räknar motorstyrenheten ut vilken blandning det är)
Motorn "fryser" det värder & till låter en viss avikelse från detta för att kuna sätte felkod på om den gör för stor justering (lag krav på att den måste kunna säta felkod på det)
Bilen gör bara en sån lär koll av blandningen om du tankat (då måste den kolla vad du tankat med) Du ska då tanka mer än 10 liter & efter tankning köra minst 15 minuter lansväg med motorn i driftstempratur. avbryts detta så går motorn tillbaka på den senast könda bränsla blandningen, vilket gör att det kan vara omöjligt att få igång bilen om dubytt bränsla helt.
CarMan skrev:Du mäter det på lamdasonden. man ändrar spridar tiden tills man uppnår lamda 1. (utefrån tiden spridaren är öppen räknar motorstyrenheten ut vilken blandning det är)
Motorn "fryser" det värder & till låter en viss avikelse från detta för att kuna sätte felkod på om den gör för stor justering (lag krav på att den måste kunna säta felkod på det)
Bilen gör bara en sån lär koll av blandningen om du tankat (då måste den kolla vad du tankat med) Du ska då tanka mer än 10 liter & efter tankning köra minst 15 minuter lansväg med motorn i driftstempratur. avbryts detta så går motorn tillbaka på den senast könda bränsla blandningen, vilket gör att det kan vara omöjligt att få igång bilen om dubytt bränsla helt.
Det är synd att motorn inte loggar vad den har kört på för blandningar(som tex SAAB) så man slipper byta olja var 1000mil även om man kör på bensin.

Och angående adapteringstid står det i manualen:
Vid byte av bränsletyp varar adaptionen en kort stund.
En kort stund är i min värld, väldigt mycket kortare än det du skrev:
-"efter tankning köra minst 15 minuter lansväg med motorn i driftstempratur."

Vilket kan handla om uppåt drygt en halv timmes körning...

.
Menar du att saab har variabel oljebytes intervall, beroende på körtid med de olika bränslena?
ThomasT skrev:

.
I manualen för min V 50 står det att adaptionstiden är 15 minuter, och enligt Webmanualen för C 30 står det lika (sidan 147). Men jag såg även i en annan tråd att det kan finnas annan version av manual.
KKR skrev:
ThomasT skrev:

.
I manualen för min V 50 står det att adaptionstiden är 15 minuter, och enligt Webmanualen för C 30 står det lika (sidan 147). Men jag såg även i en annan tråd att det kan finnas annan version av manual.
I den jag läst i så handlar s147 om "anpassning av ljusbild", så de verkar vara olika.

.
CarMan skrev:Du mäter det på lamdasonden. man ändrar spridar tiden tills man uppnår lamda 1. (utefrån tiden spridaren är öppen räknar motorstyrenheten ut vilken blandning det är)
Rent hypotetiskt: Vad startar motorn(1.8F) på för blandnings förhållanden om den tappat minnet(stått strömlös en lång period eller något liknande)?

.
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]