- sön 02 jan 2011, 10:19
Men jag har kanske en lösning på etanolhaltproblemet. Jag satt igår och läste vilka parametrar man kan läsa ur OBDII interfacet. Och till min glädje fanns där "Ethanol fuel ratio" i standarden. Troligen är det bara den parametern Saab valt att visa i färddatorn. Jag ska göra lite tester och se om parametern går att läsa ur och om den verkar valid.
CarMan skrev:Vist kan man ha en sån indikator, men jag förstår inte nyttan med den.Jag tycker ändå det vore fint med sådan indikator :) Men det är som du skriver, Svensson ska bara tanka och köra och inte behöva använda mer än en hjärncell i taget. Det finns många exempel på saker som försökts göras "användarvänliga" och svenssonanpassade och i mitt tycke gett bara mer nackdelar. Vintertetanol är en sådan sak.
Som bilägare tankar du o starar bilen. Du behöver ju inte veta den exakta blandningen.
Det du skriver som exempel är att det är bra att veta när men får problem (man utgår väll från att bilen ska vaara problemfri)
& om du hr problem så kan man ju kolla blandningen, o då är det inte bara vad bilen tror det är för blandnng som är det intresanta, utan om den stämmer med verkligheten!
Men jag har kanske en lösning på etanolhaltproblemet. Jag satt igår och läste vilka parametrar man kan läsa ur OBDII interfacet. Och till min glädje fanns där "Ethanol fuel ratio" i standarden. Troligen är det bara den parametern Saab valt att visa i färddatorn. Jag ska göra lite tester och se om parametern går att läsa ur och om den verkar valid.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14