Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Du får väl ringa Volvo, och alla andra biltillverkare som säljer bilar till länder med vår typ av klimat och fråga.

Det skulle vara kul att veta vad en ny vindruta kostar på Ford...kanske är det försäkringsbolagen som legat på biltillverkarna att inte införa elslingor...blir dyyyyyrt för dem!

Skulle jag beställa en ny bil så skulle inte eluppvärmd vindruta ligga speciellt högt på önskelistan, mycket hellre en bra stereo i så fall...eller elinfällbara speglar...saker som man har nytta av hela året! :-)-) Men det är ju bara jag...
av Tompak
Nackdelen med Fords framruta är att, framförallt när den blivit lite sliten, när solen ligger på blir det sämre sikt. Vi hade en som firmabil tidigare.
av kamilenski
Kan man inte bara leda värmen från motor mot torkarbladen? Med en kanal?
Det skulle smälta den djävla isen under körningen.
av JörgenB
Min Ibiza jag hade en gång i tiden hade eluppvärmda spolarmunstycken och eluppvärmt där torkarna parkerar.
Den bilen isade aldrig eller hade problem med torkarna.

En spanjor löser problemen vi svenskar inte klarar av.
av kottskrapa
kamilenski skrev:? Och hur skulle det gå till? Dom gömmer sig varje gång man stänger av det.

Precis som han som skrivit nedanför sa så får man slå på torkarna och sen stänga av bilen innan dom kommit hela vägen ner, det funkar rätt bra faktiskt och så har jag kört hela den här säsongen.
Användarvisningsbild
av Alucinor
kottskrapa skrev:
kamilenski skrev:? Och hur skulle det gå till? Dom gömmer sig varje gång man stänger av det.
Precis som han som skrivit nedanför sa så får man slå på torkarna och sen stänga av bilen innan dom kommit hela vägen ner, det funkar rätt bra faktiskt och så har jag kört hela den här säsongen.
Och som också skrivits så är problemet för trådskaparen att dom isar igen under körning...
av kamilenski
Har ingen annan samma problem som jag?
Att dom isar under körning när det snöar/ blaskan hamnar på vindrutan???
av kottskrapa
Alucinor skrev:Och som också skrivits så är problemet för trådskaparen att dom isar igen under körning...

Jo det har jag också läst men jag tänkte bara förtydliga mitt förra inlägg.
Sen så upplever jag i alla fall att när dom har tinat så man börjar om på 0 innan man åker så klarar det sig ganska bra..

Annars så gav en snabb googling dessa
http://www.safesight.eu/4.html
Användarvisningsbild
av StringerBell
kamilenski skrev:Alla tips emottages.
Men visst samlast det is på torkarbladen medan man kör. Till slut har man 2 ispinnar som skrapar rutan. Men absolut inte torkar. Skulle behöva värma dessa eller behandla med nåt.
Samma gäller vindrutan. Vid viss hastighet, samlas den is på denna. Man får köra defrosten...
Men just torkarbladen upplever jag som jobbigast.
Kan du berätta om vid vilken väderlek detta uppstår? Jag känner inte igen problemet att det skulle isa på under färd.
av kamilenski
Minus 12 grader och bilar framför mig. Slasken hamnar på vindrutan.
Eller minus mer än 10 och fuktig luft. Måste köra åt sidan och rensa dessa "pinnar" för hand.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]