Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. vet detta berörts tidigare: Torkare med regnsensor. Torkar om det duggar med normal låg fart. Blir det blött går den upp på hög fart. Men under dugg eller lite sprut från framförvarande, börjar totkarna efter 5-10 minuter gå typ halv låg fart. Man tror att motorn ska lägga av!! Måste starta om torkarna / sensorn men efter några minuter / mil, men efter en stund återkommer fenomenet. Jag påpekade det för några år sedan samt nyligen, men "aldrig hört talas om det". Någon annan som råkat ut för detta?
Nu skriver du inte vilken bil du har eller årsmodell men jag kör för ett taxiföretag med 15 st. V70 från 08 och jag känner igen vad du beskriver, jag förmodar att det ligger i programmet hur torkarna skall uppföra sig under vissa förutsättningar.

Mvh GK
trött... XC70 -08
På Bilia är dom frågande. En kille uppgav efter en service att han själv upplevt det men inte förstod varför?? När den går ned i fart och det blir blött på rutan, så ökar den ej farten! Om programvara, borde det väl stå i manualen? Jobbigt att behöva "starta" om.
Manualer i största allmänhet brukar som regel lämna mycket övrigt att önska :???: det kan ju vara så att det är en bugg som man inte bryr sig om eller inte är känd på rätt ställen. Vad jag menar är att rapporteringen kanske brister till dom som skulle kunna fixa det.

Mvh GK
Jag har samma problem fast ingen regnsensor på min bil. När man kör torkarna med intervall så går de ner på halvfart efter ca en kvart. Måste "starta om" för att få tillbaka normal fart. Irriterande fel som "ingen" hört talas om förut.
En gissning är att det är reläet till torkarna som börjar säga upp sig. Hade ett sånt vansinnesproblem på min S60 för några år sen, man satte den på intervalltorkning och mellan 1 sekund och 10 minuter (!) senare kunde den börja vifta. Dessutom i helt godtycklig hastighet.

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]

AC & kylfläkt

Sånt är riktigt tråkigt att r&ari[…]