Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
kpn skrev:Tack för alla svar och tipps:) :D
En sak har jag kommit på iallafall och det är det att om det står V70 XC på bakluckan så är det Visko-koppling
men står det xc70 på luckan där bak så är det haldex.
Nja den gamla cross countryn mellan 1998-2000 hette V70XC medan den nya karossen kalklas för XC70 och som nänts innan så har den visco ända fram till 2003. Jag har själv haft en V70XC 99a skön bil men seg sdå det blev chipp och det var en landsvägsraket med bra komfort. Dock var viskon rena skiten faktiskt, trots att jag hade en fullt fungerande visco-koppling (var nyrenoverad) så var framkommlkigheten inte alls bra i snö. Satsa på en haldex dvs 03 framåt. Kolla länken nedan.
[urlhttp://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q&feature=related][/url]
av llesrof
dieselmagnus skrev:
En sak har jag kommit på iallafall och det är det att om det står V70 XC på bakluckan så är det Visko-koppling
Nja den gamla cross countryn mellan 1998-2000 hette V70XC medan den nya karossen kalklas för XC70 och som nänts innan så har den visco ända fram till 2003.
Nja, inte riktigt va..? :D "Nya", Cross Country, alltså den som är baserad på V70N, hette V70XC den också när den kom sent 2000, eller om det var tidigt 2001. I alla hette den så fram till 2003 då den fick en egen modellbeteckning - XC70. I samband med detta bytte man ut sviskonkopplingen mot systemet från Haldex. Om jag inte missminner trimmades även motorn från och med 2003 så att den kom att heta 2,5T och fick 210 HK.
av Andis
Den teorin tycker jag med stämmer, så var det när jag titta på såna här inför mitt köp av en då var det Visco på dom som hade på bakluckan V70XC och haldex på dom som det stod XC70 på.

Motorn som kom 2003 2,5T fick även styrning på både avgas och insugsventiler mot 2,4T som bara har styrning på ena kamaxeln. Provkörde en del 2,4T tycker dom vissade högre bensinsiffror än 2,5T modelerna jag provkörde och sedan köpte en sån. Men kanske har med viscon att göra eller bara en slump.

Mvh
Andis
av kpn
-Jo ,men så är det
V70xc= visko
XC70 = Haldex

Gå gärna in på blocket och titta på bilder på bilar från 2001 så ser ni det på bakluckan att detta stämmer.

God fortsättning på er
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok men kolla på en med haldex-koppling för viscon är verkligen inget bra. Som många motorjournalister har skrivit är viscon en budgetvariant. Men allting handlar naturligtvis om vbad man vill ha för bil och vad man har för pengar i börsen. Lycka till
av Volvia
dieselmagnus skrev:Ok men kolla på en med haldex-koppling för viscon är verkligen inget bra. Som många motorjournalister har skrivit är viscon en budgetvariant. Men allting handlar naturligtvis om vbad man vill ha för bil och vad man har för pengar i börsen. Lycka till
Jag kör en xc70, 2,4T -01 med Visco. Bilen har gått nästan 24.000 mil utan problem, jag drar släp,husvagn, bogserar och kör i vinterväglag från oktober till april. Jag kan inte påstå att viscon är sån skit som många vill göra gällande, så mitt råd är : köp om du känner för det :P
av kpn
-Jo, jag skall köpa.
Skall bara hitta den rätta först :D
Användarvisningsbild
av jenix777
Jag har haft och kört alla typer av V70XC och XC70, om jag nu måste välja så skulle jag välja en XC70 D5 -2007, hade en tidigare och utav alla (XC90 inkluderat) så är det den bästa bilen jag ägt totalt sett. Om du siktar på en äldre modell så leta efter en XC70 -03 och framåt de tidigare hade en hel del strul. Håller för övrigt med Volvia, de två XC som jag har haft med Visco var det inga som helst problem med. Jag fattade aldrig vad alla motorjournalister hojtade så mycket om. De rullade felfritt och tog mig fram överallt dit jag ville. Men Haldexen gör skillnad och Haldexen sitter i alla XC from 2003.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]