NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johantkd
Oljestickan sitter fast på min nyköpta C30. Kan något gå sönder eller lossa där stickan fäster om jag tar till våld? (Går ej att få upp enbart med handen) Vill dock inte ta till med verktyg ifall något skulle gå sönder. Sparar detta till ett annat tillfälle i så fall.

Vad gör jag?
Användarvisningsbild
av opA
Det är inte så att det som är i plast högst upp på stickan närmast "röret" ner där stickan går som frusit fast p.g.a fukt ?

Borde det inte gå att försiktigt värma med värmepistol och se om detta hjälper (?)
av johantkd
Tack för svar! Trodde med att den frusit fast första gången jag provade. Men nu har den stått inne så var säker på att det inte var det problemet.
Fick lossat den förut med hjälp av mejsel. Stickan var helt skruvuad, så jag rätade ut den. Men har tyvärr samma problem med att få i den.

Ska stickan vara helt rak? Känns nämligen för lång nu.
av Pippolei
Nej stickan ska vara lite skruvad.
Jag upptäckte att min oljesticka satt fast efter en service av Åf som precis sålt bilen till mig (v50).
Då frågade jag om de verkligen gjort servicen och hur de i såfall kunde veta att de fyllt i rätt mängd olja.
han svarade bara att de går efter tabeller hur mycket olja som ska fyllas på vid service.

Senare när jag återkom till verkstaden för att få loss stickan så krävdes det bara en sju helsikes massa muskelkraft för att få loss stickan, lösningen blev att smörja in de två o-ringarna som sitter högst upp på stickan med lite motorolja varje gång jag kollar oljan. Och nu fastnar den aldrig nåt mer.

Har du skruvat och rätat på din olje-sticka är det nog bäst att du införskaffar en ny, så du inte kör runt med felaktig oljenivå i motorn.
av johantkd
Intressant! Min bil var på service nu i mars. Ägde inte bilen då men ska höra med de iallafall. Jag rätade ut Stickan så den blev hyfsat rak. Lyckades inte få den helt utan några skillnader. Men var ändå problem med att få i den och var tvungen att skruva. Oljeröret sitter inte helt fast, glappar en hel del. Känns även lite skumt. Tänkte montera bort det som sitter ivägen så att jag kan se hur det ser ut vid motorn. Får väl även köpa en ny sticka så det blir rätt. Oljenivån är jag väldigt osäker på i nuläget.

Men oljelampan måste väl lysa innan det ska vara någon fara? (vill dock inte lita helt på den)
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]