Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pkrau
Min -90:a har alltid startat omedelbart. Inte nu längre, i alla fall inte alls. Underliga symptom:

Startmotorn går, men den tänder inte.
Varvräknaren "småstudsar" inte under tiden man nöter startmotor.
Sedan kan den plötsligt klicka till från reläsamlingen under tiden man nöter och starta någon sekund senare.
När den väl funkar så kan den gå någon vecka, sedan är det kört igen. Normalt brukar den starta efter lite nötande, men inte i härom morgonen när jag skulle till jobbet. Spelade ingen roll vad jag försökta. Provade igen när jag kom hem; samma sak. På kvällen gick den direkt utan att något gjorts.

Har lött om bränslepumpsreläet så det är inte det.

Har bakmatat tändspolens plussida för att se om det kunde hjälpa men icke.

Har konstaterat att det blir exakt samma symptom om man rycker ur säkring 1 (den till databoxen). Tänder inte, varvräknaren slutar studsa och lambdalampan slocknar. Just lambdalampan har jag inte hunnit kolla när den själv väljer att inte starta, bara när 1:ans säkring är ur.

Har problem med att lysena inte alltid går igång, så jag misstänker brytaren bakom nyckeln; lysproblemet lösers sig om man vrider lite på nyckeln men jag har inte kunnat se samma lösning på startproblemet.

Vad göra? Skulle helst vilja bakmata styrboxen när den inte vill starta för att se om det är nyckelbrytaren som spökar även här. Någon som vet vilket stift på boxen som ska få matning då?
av pkrau
Ja, det är väl ditåt det lutar. Men jag skulle ändå vilja prova att bakmata nästa gång det händer. Risken är att jag ärver samma fel från en kontakt på skroten, och en ny för 811kr känns hårt. Om jag bakmatar så vet jag ju säkert. Problemet med lysena har jag lärt mig att leva med. Så är det någon som råkar veta vilken kabel det är som matar boxen?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du kan ju koppla in dig vid säkringarna annars. Nu vet jag inte exakt vilka som är vikla, men överst har du några sammankopplade säkringar som får störm i läge 1, under dem finns några som får ström vid läge 2 och eventuellt någon tredje som får ström vid läge tre. De understa har konstant ström.

Så i sådant fall får du koppla in dig på samling nr 2 så ska boxen få ström.

Du kan även ta dig en titt på systemsäkringen som sitter i motorrummet vid alla reläer, kontakten i den ärgar gärna och glappar. Utan den så fungerar det inte även fast du har ström genom tändningen.
av tuxedo
Enl. mitt schema för 92-årsmod. skall 15R på tändningslåset ha 12 V med nyckeln i läge 2.
Ledningen är blå-röd.
Den "sys" vidare över säkring 12 och 13 där den blir blå.
Därifrån går den via kontaktstycket vid höger A-stolpe till #35 på LH-styrkortet.

Jag garanterar inte att detta stämmer på din bil, men har du LH-jetronic 2.4 bränsleinsprutningssystem då bör det stämma.

PS: bensinskalle. Du skriver "Du kan även ta dig en titt på systemsäkringen som sitter i motorrummet vid alla reläer, ,"
Vad menar du för säkring där??? Vad jag förstår finns det inga säkringar i motorrummet på en 90:a DS.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Systemsäkringen på en 740 är väl säkring nr. 1 och sitter bakom askkoppen.

Mvh GK
av Hemulen
Finns ingen säkring i motorrummet,nog en lätt ihopblandning av bilmodeller,men han får väl svara själv :D .Till trådskaparen:Tänk på att det inte är riktigt bra att leka "Blixt Gordon" i en bil med datorboxar,kan bli riktigt kostsamt om man inte är hundra säker på vad man gör. Gör som föreslagits,byt kontaktplattan i tändningslåset eftersom det verkar vara lite knas där. 8)
av pkrau
Lite kul, på jobbet kallas jag faktiskt "Blixt Gordon" efter senaste smällen :) Kollegorna kastade sig för att ta skydd :D Jag kan visst inte låta bli att prova mig fram. Jag kommer dock att byta plattan denna gång. Men om vi säger att jag inte bakmatar utan bara mäter så är det ju ingen fara... Förstod jag rätt om det var så att säkring 1 matar brytaren bakom nyckeln, och om nyckeln är på tändning så kommer matingen tillbaks till säkring 11 och 12 där den därför borde kunna mätas upp?
av Hemulen
Du har ju en 740 år 90. Du har troligtvis(med stor säkerhet) bränslesystem Lh,2,4,då ska bensinpumparna bara gå när man kör på starten så säkring 11 ska bara ha spänning när man kör på starten eller när motorn är igång,matas via pumpreläet(anslutning 30-87/2 sluts när man kör på starten,en säkerhetsdetalj) säk 12 och 13 borde vara strömsatta med tändning på. :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om vi nu skiter i belysning och ägnar oss åt att starta motorn...

Säkring 1 har konstant spänning från plus-plinten.

Tändlåsets stift 30 får batterispänning via plus-plinten. När tändlåset är i läge 2 & 3 (kör- & startläge) så har även tändlåsets stift 15R batterispänning. Denna spänning levereras till säkringarna 12 & 13, för att gå vidare till styrenheterna.
När styrenheten (bränsle) får spänning från säkring 13, så aktiverar styrenheten systemrelät (så att LMM etc. får spänning) samt bränslerelät ett par sekunder (i tändlåsläge 2) för att bygga bränsletryck i spridarbryggan (fuelrailen).
När ni vrider tändlåset till läge 3, så går startmotorn igång, impulsgivaren signalerar att motorn snurrar och bränslerelät aktiveras.
Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]

Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]