Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kribac
Hej! Jag har ett konstigt ljud som låter när jag vrider på ratten. ungefär som när man kör vindrutetorkarna utan vatten på rutan.jag upptäckte att det var låg nivå på servooljan och fyllde på,men ljudet är där fortfarande och blir bara mer och mer.
Vad kan det vara för fel???
Har haft samma problem på grund av läckage vid slangen på oljebehållaren. Efter att man fyllt på olja ska man vrida ratten så mycket som det går åt båda hållen några gånger för att få bort eventuell luft. Kan ta en tid innan missljudet försvinner.
Jag har precis samma problem som du har. Det låter som om man kör torkarna på torr ruta, inte det där gnället som det blir med förlite servoolja.
Nu till lösningen. Spreja på tex 5-56 där rattstången går in i en gummimuff nere vid pedalerna. Gjorde det på min och den har slutat "gnissla".
Har bara testat med stillastående bil men det verkar funka.
I gummidamasken sitter ett nållager (på äldre bilar ett plastlager). Det är detta lager som går torrt. Peta i lite fett i lagret så ska du se att oljudet försvinner och styrningen går tyst och mjukt.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]