Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#482378
Det blir intressant att se vad S60 D5 AWD Polestar gör 70-130 på i nästan nr. av TV. Den bör ju fixa det på strax under 7 sek i så fall. Det blir framför allt intressant och se vad det är för effekt på motorn.
av viktore
#482414
Arese skrev: När TV testade XC60 2,4d awd med 163 hk gjorde den 70-130 på 12,8 sek.
En Porsche Panamera Turbo med 500 hk/770 Nm klarar 70-130 på 3,6 sek - att en XC60 med 70 hk mindre skulle vara snabbare känns tveksamt..... En E63 AMG med 525 hk behvöver 4,0 sek.

Mvh
Arese
Ha ha, säg mig vilken XC60 som har 430hk och gör 70-130 på under 3.6s :twisted: Skulle kunna tänka mig en sådan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#482428
Enligt Heico gör en orginal XC60 D5 awd aut MY10 80-120 på 5,1s. Min på 6,0. En med Heicos mjukvara (230hk/460Nm) ska göra det på 4,0s. Min gör det på 4,5s.
av Arese
#482473
Har nu haft en högtidsstund på Heicos hemsida! Vilka lirare, de är inte blyga direkt, om deras tider håller är det en sensation av bibliska proportioner!

Jag tar ett par exempel för 80-120 km/h (populärt mått på kontinenten) från Hieco:

V60 T6 uppgraderad till 330 hk - 3,0 sek
XC60 D5 uppgraderad till 230 hk - 4,0 sek

Plockade fram min testjahrbuch från tyska ams och plockade fram några referenstider:

Audi RS6 (580 hk) - 2,8 sek
Lamborghini Murciélago LP 640 (640 hk) - 2,9 sek - (dåligt!)
Bentley Continental GT Speed (610 hk) - 2,9 sek
Porschen 911Carrera S (385 hk) - 3,0 sek
Aston Martin V8 Vantage (385 hk) - 3,1 sek
Audi R8 (420 hk) - 3,1 sek
Maserati Gran Turismo S (440 hk) - 3,3 sek
BMW 550i (367 hk) - 3,5 sek
Audi S5 (354 hk) - 3,5 sek
BMW 335i (306 hk) - 3,6 sek
BMW 335d (286 hk) - 3,9 sek
BMW X6 50i (407 hk) - 3,9 sek
Porsche Cayenne GTS (405 hk) - 4,2 sek
Merca SL 350 (316 hk) - 4,3 sek
BMW X5 40d (306 hk) - 4,7 sek
Volvo V70 T6(285 hk) - 4,9 sek
Volvo XC60 D5 (205 hk) - 6,7 sek

Klen kalenderbitare man är..... :D

Mvh
Arese
av Arese
#482475
viktore skrev:
Arese skrev: När TV testade XC60 2,4d awd med 163 hk gjorde den 70-130 på 12,8 sek.
En Porsche Panamera Turbo med 500 hk/770 Nm klarar 70-130 på 3,6 sek - att en XC60 med 70 hk mindre skulle vara snabbare känns tveksamt..... En E63 AMG med 525 hk behvöver 4,0 sek.

Mvh
Arese
Ha ha, säg mig vilken XC60 som har 430hk och gör 70-130 på under 3.6s :twisted: Skulle kunna tänka mig en sådan.
Hehe, jag också! Tyvärr är den en omöjlighet, den var ett räkneexempel...

Mvh
Arese
av Arese
#482477
Amli skrev:Det blir intressant att se vad S60 D5 AWD Polestar gör 70-130 på i nästan nr. av TV. Den bör ju fixa det på strax under 7 sek i så fall. Det blir framför allt intressant och se vad det är för effekt på motorn.
Om en XC60 med denna motor gör sprinten på 7,3 sek borde en S60 klara samma sak med en viss marignal till 7 sek strecket. I den såkallade verkligheten skulle jag vara nöjd med en tid under 8 sek.
av Arese
#482480
crumpets skrev:Jag kan varken säga bu eller bä. Är den uppmätta tiden 10 sekunder för 205HK innebär det ju onekligen att jag missat någon ganska viktig parameter om 205HKaren inte har andra nackdelar för sig, exempelvis vet jag inte hur mycket slappare automaten växlar när den fiskörts och vet ej heller om effektkurvan följer samma mönster.
3,5 resp. 10s utgick ifrån att växellåda beter sig 100% lika och effektkurvan är exakt densamma. Jag har inte provat varken låda eller motor själv så det ska jag inte våga spekulera utifrån.

Mao. du kan ha helt rätt i sättet du tolkar siffrorna men eftersom jag inte vet hurpass annorlunda växlingsprogram eller effektkurva ser ut så vågar jag inte uttala mig alls.
Det vi ser är ju maxeffekt, medan det utnyttjas mycket kortvarigt om ens alls i klippet, ger trimmet en höjd effekt genom en lång del av registret kommer detta innebära mer för resultatet än maxeffekten t.ex.

Nåt som vore intressant vore om någon som är bättre på maskindynamik än jag kunde lägga till ytterligare parametrar, eller kanske belysa hur mycket exakthet vi faktiskt förlorar på att utgå ifrån rätt klumpiga tal som medelhastighet när den i själva verket troligen rört sig exponentiellt snarare än linjärt.

EDIT: Ytterligare felkällor skulle också kunna vara att förlusterna i drivlinan skulle kunna vara bra mycket större än 15%. Upp till 25% såg jag folk beskriva automat+awd på vissa bilmodeller, xc60 hittade jag inte.
De här kurserna ligger för långt tillbaka i tiden för mig också.... Vi har dock gjort ett antal antagande som redan de ger en ordentlig felmarginal, exvis är en XC60 sannolikt 200 kg tyngre än vad som räknats med. Sen tillkommer allt annat....

Det du har gjort förtjänstfullt Crumpets är att visa att det krävs ordentligt med mer effekt för att kunna sänka acctider radikalt. Det är nog så viktigt att tydliggöra på detta forum då man ibland presenterar fantasiacctider utan att förstå hur mycket kräm som krävs för att nå dessa tider.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av crumpets
#482502
Om vi antar vikten till 2000kg, och förlusterna till 25% inkl. friktion i däck osv. kanske vi hamnar nära sanningen.
Jag har t.ex. svårt att tro att heicos tider vore möjliga ens enligt uträkningarna om man satt in korrekta siffror.

För att nå liknande drömsiffror får man nog ha medvind under ett rejält lågtryck. Men 3s 80-120 med 330hk får man nog lägga till en nedförsbacke också...

När jag orkar ska jag prova att ändra förlusten till 25% och vikten till 2 ton men nu har jag fullt upp med ätande igen :lol: Nog för att det skulle handla om uppskattningar fortfarande men om man kom närmare exvis TV:s uppmätta värden skulle man ju se om man fått en formel som är applicerbar på verkligheten och således kan användas även i fortsättningen för att verifiera om påståenden är totalt off eller åtminstone acceptabla under goda förutsättningar i övrigt!
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?