Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av notnaaa
Tjenare nu måste ja ha eran hjälp. Min bil läcker kylarvätska(glykol). Lämnade in bilen för fel sökning. dom prov tryckte och letade vars de skulle vara läckage men hittade inget tydligen. Ok skönt tänkte jag, men när ja är på väg att hopppa in i bilen så märker ja att längst fram till vänster(från ratten sett) under bilen är det en grön stor fläck. Precis ovanför fläcken sitter dieselvärmaren. Det går även ner ett rör som ja antar kommer från värmaren? fast det ryker ju alltid från höger sida. Vad kan de vara för fel? Måste hela värmaren bytas om det är den som läcker? kan någon komma med tips skulle det vara till storhjälp! Passar på att önska god fortsättning till alla volvonördar på forumet!! :!: :lol:
Användarvisningsbild
av gooose
Provtryck kylarsystemet och kolla runt värmaren
Det kan vara så "enkelt"att det är vattenpumpen till värmaren som läcker eller till och med slanganslutningar till denna så börja med detta
Innan du byter något

//Gooose
av trollerolle
Röret som kommer ner är avgasröret från värmaren, sitter där du beskriver. Be Volvohandlaren felsöka kylsystem och bränslevärmaren innan du själv ev börjar skruva. Läcker värmarens vattenpump borde du inte få driftstemp på bilen när värmaren går, alt så borde värmarens termostat lösa ut eftersom vattnet då inte cirkulerar och blir för varmt. PS Värmarens brännarenhet går att få lös i värsta fall, så du behöver inte byta hela.
av notnaaa
Bilen kom just tillbaka från volvo, dom har haft ett tryck på 1bar och inget läcker. Gått igenom värmaren. Två gånger i veckan har det varit en blöt pöl undervärmar röret. Men imorse när ja körde värmaren var det inget.. läker inte i värmaren heller dom har gått igenom allt och hittar inget. så då är frågan vars fan är felet?
av rd350
Försök att kolla när bilen är kall, då brukar det synas lättast. Kolla även kylaren så det inte "följer" längs luftstyrningen och droppar ut på vänstersidan.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]