Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev: I sommras när det var riktigt varmt så stod nålen konstant på mitten som jag tror inte det är termostaten.
Det är ju bara det att det är när kylan kommer man märker av en dålig termostat.

/Kalle :)
dieselmagnus skrev:Jag var bara orolig att om inte motorn når rätt driftstemp så är det inte ok för motorn. Allt verkar vara normalt då och bilen går kanon och har nu gjort i nästan 23000 mil.

Det är inte bra att inte nå driftstempratur!
Thomas J skrev:Motorn slits ju mer och drar mer diesel när den inte blir så varm som den ska.
Till skillnad från bensin?

Min gamla bensin-Audi hade halv-fungerande termostat från 8000 - 28000 mil. Såvida det inte var högsommar eller man körde i intensiv stadstrafik kom den inte upp i mer än 70grader. Inte märkte jag någon skillnad i förbrukning eller något annat.
Detta fenomen uppkommer bara när det är riktigt kallt, -15 och nedåt. Bilen går bara långsträckor 5 mil enkel resa och jag ligger på snittförbrukning på 0,60-0,65l/mil med aytomat som jag har. Jag har dock funderat på att gå ned till en 0W40 olja när det är vinter och enb 5W40 olja på sommaren. Jag kör nu enbart med Shell helix Ultra 5w40 med byte var 1000:e mil. Ska slänga på x-ljus samt byta spolartanken, serva bilen och spola lådan så byte av termostat ska jag göra till nästa vinter.
Min går alldeles perfekt utan värmare även i 15 minus. Får upp tempen snabbt och effektivt. Är import bil så jag har ej stolsvärme, något jag inte saknar då den blir varm så fort.
Så byt din termostat så ska du se att dina köld bekymmer är borta och du får njuta utav en varm skön Volvo i vinterns kyla. Precis som jag.
Ligger en ny dieselvärmare till v70 på tradera för den som är intresserad. Sök på "diesel värmare" med mellanslag mellan diesel och värmare. För övrigt är det a och o med en frisk termostat, minsta den släpper förbi så går tempen inte upp. Blir värre ju kallare det är.
dieselmagnus skrev:Jag får väl byta hela termostathuset. Det är en 02:a?
Behöver inte alltid vara termostaten....

Beror på hur man kör också..... fis-kör man tar det evigheter innan det blir rätt temp på en diesel, en fullgasrepa på alla växlarna när man drar ut på motorvägen fixar rätt temp på nolltid. Otrolig skillnad.....

Jag har inte behövt starta upp min dieselvärmare ännnu i vinter och nu är ju kylan över för denna gång, var ju kallast på 100 år här nere, så får man väl vänta i 100 år till innan det blir så kallt igen....

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]